آخرین خبرها از دومین روز آتش بس جدید در سودان/ آرامش نسبی و درگیری های پراکنده در پایتخت

آخرین خبرها از دومین روز آتش بس جدید در سودان/ آرامش نسبی و درگیری های پراکنده در پایتخت
چهارشنبه 3 خرداد 1402 - 12:16

با وجود اجرای آتش‌بس یک‌هفته‌ای در سودان که از دیروز (سه شنبه) آغاز شده است، آرامش نسبی و درگیری‌های پراکنده در پایتخت سودان گزارش شده است.

العالم - آفریقا

بنابر گزارش رویترز، ساکنان شهر خارطوم امروز (چهارشنبه) در دومین روز از آغاز اجرای آتش بس جدید (توافق جده) گفتند صدای درگیری میان جناح‌های نظامی رقیب در بخش‌هایی از پایتخت، شب‌هنگام شنیده می‌شد.

شهروندان سودانی می گویند می توانند صدای شلیک توپخانه را در مناطق مختلف خارطوم بشنوند. جنگنده ها نیز روز سه شنبه پیوسته در آسمان خارطوم در حال گشت زنی بودند. اما آتش بسی که با نظارت سازمان ملل برقرار شده، آرامش نسبی را به این شهر برگردانده است.

با این حال گزارش ها حکایت از حملات هوایی شبانه حداقل به یک منطقه، با وجود اعلام اجرای توافق آتش بس دارد.

سودان هم اکنون آتش‌بس جدید یک هفته‌ای را سپری می‌کند که برای امکان ارسال کمک‌ها و فراهم کردن زمینه برای آتش‌بس پایدارتر طراحی شده است.
این آتش‌بس که عربستان سعودی و ایالات متحده و همچنین طرف‌های متخاصم بر آن نظارت دارند، پس از پنج هفته جنگ شدید در خارطوم، پایتخت، و تشدید خشونت‌ها در سایر مناطق این کشور، از جمله منطقه دارفور، به اجرا گذاشته شده است.

این توافق بین ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان در جریان گفتگو در جده امضا شد و عربستان و آمریکا به عنوان ناظر، پیگیر اجرای این توافقنامه هستند. این کشورها در واپسین ساعات روز سه شنبه با صدور بیانیه ای از آغاز عملیات امدادرسانی خبر دادند.

در همین حال ساکنان ام‌درمان، یکی از سه شهری که پایتخت بزرگ سودان را تشکیل می‌دهند، گفتند اواخر روز سه‌شنبه تبادل آتش در چندین منطقه صورت گرفته است.

آنها افزودند صدای تیراندازی سنگین در نزدیکی پایگاه نظامی وادی سیدنا در حومه پایتخت شنیده شده است.
اجرای آتش‌بس اوایل روز سه‌شنبه، آرامشی نسبی در خارطوم به همراه داشت اگرچه تاکنون نشانه‌های کمی از افزایش سریع کمک‌های بشردوستانه دیده شده است. امدادگران می‌گویند بسیاری از تدارکات و کارکنان در انتظار صدور مجوزها و تضمین‌های امنیتی هستند.
فعالان (حقوق بشر) با ارسال پیامی برای نماینده سازمان ملل در سودان، از اجرای توافقنامه جدید آتش بس استقبال کردند اما مراتب شکایت و نارضایتی خود را از نقض شدید حقوق بشر و ارتکاب جنایت علیه غیر نظامیان اعلام کردند و خواستار آغاز تحقیقات در این زمینه شدند.

سازمان پزشکان بدون مرز که پروژه هایی را در 10 ایالت سودان در دست اجرا دارد از آغاز درگیری های خشونت بار در بخش هایی از کشور از جمله برخی شهرهای ایالت دارفور خبر داد.

وزارت بهداشت سودان هم با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای واکنش سریع اندکی قبل از آغاز آتش بس به بیمارستان احمد قاسم در خارطوم بحری حمله و آن را اشغال کردند.

سودان حتی پیش از آغاز درگیری در 15 آوریل با بحران‌های انسانی شدیدی روبرو بود که بیش از یک میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرد و تهدیدی برای بی‌ثباتی در منطقه به شمار می‌رفت.
سازمان ملل می‌گوید تعداد افرادی که به کمک نیاز دارند حالا به 25 میلیون نفر رسیده است که بیش از نیمی از جمعیت سودان را تشکیل می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها