کیسینجر: پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو اشتباه بزرگ و عامل آغاز جنگ بود

کیسینجر: پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو اشتباه بزرگ و عامل آغاز جنگ بود
شنبه 6 خرداد 1402 - 12:38

دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی در گفت‌وگویی پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو را یک اشتباه بزرگ و دلیل آغاز جنگ در این کشور دانست و گفت کی‌یف باید از تلاش برای بازگرداندن «شبه جزیره کریمه» و «سواستوپل» دست بکشد.

العالم - اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری تاس، هنری کیسینجر وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در مصاحبه‌ای با روزنامه وال استریت ژورنال گفت: تلاش اوکراین برای بازگشت «شبه جزیره کریمه» و «سواستوپل» می‌تواند به عواقب منفی برای تمام جهان منجر شود.

وی با بیان اینکه سواستوپل در تاریخ همیشه بخشی از اوکراین نبوده است، افزود: از دست دادن این شهر برای روسیه، افت شدیدی خواهد بود که می‌تواند انسجام این کشور را به خطر بیاندازد. من فکر نمی‌کنم این امر برای جهان مورد پسند باشد.

این سیاستمدار کهنه کار آمریکایی درباره تغییر موضع خود درباره پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آنتلانتیک شمالی (ناتو) قبل و بعد از جنگ خاطر نشان کرد: من وقتی با این عضویت مخالفت کردم تنها بودم و وقتی از آن دفاع می‌کنم نیز تنها هستم.

کیسینجر تاکید کرد: علاقه آمریکا برای اضافه شدن اوکراین به ائتلاف ناتو یک اشتباه جدی بود که به این جنگ منجر شد.

به گفته وزیر امورخاجه اسبق آمریکا،‌ روسیه برای قرن‌ها از نفوذ در منطقه برخوردار بوده اما موضوع آن در برابر اروپا همواره به نوعی دو پهلو بوده است؛ مسکو برای پیشرفت و توسعه به دنبال تقویت روابط با اروپا بود و در عین حال محتاط نسبت به تهدیدهای احتمالی غرب.

وی با اشاره به این دوگانگی رویکرد روسیه، پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو را یک اشتباه بزرگ خواند که باعث جنگ اوکراین شد.

کیسینجر همچنین جلوگیری از حمله روسیه به متحدان اروپایی را یک نوع پیروزی و موفقیت در جنگ اوکراین دانست اما تصریح کرد: احتمال بروز خطرات دیگر از سوی روسیه وجود دارد.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۴ و پس از کودتا، ساکنان شبه جزیره کریمه (۹۶.۷ درصد) و سواستوپل (۹۵.۶ درصد) در یک رفراندم جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه را انتخاب کردند.

به گزارش ایرنا، به رغم نتایج رفراندوم، دولت کی‌یف هیچگاه الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نشناخته است.

کیسینجر، دیپلمات شناخته‌شده و کهنه‌کار، یکصد سالگی خود را جشن می‌گیرد. وی تنها مقام دولتی آمریکا است که وزیر امور خارجه و همچنین مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری بوده است. او در دهه ۱۹۷۰ میلادی نقش کلیدی در شکل گیری سیاست‌های واشنگتن درباره موضوعات مختلف ایفاکرد، به عنوان بنیان گذار دیپلماسی ایالات متحده درنظر گرفته می‌شود.

پربیننده ترین خبرها