جنگ داخلی؛

سازمان ملل: حدود 1.4 میلیون نفر در سودان آواره شده اند

سازمان ملل: حدود 1.4 میلیون نفر در سودان آواره شده اند
دوشنبه 8 خرداد 1402 - 08:09

بنا بر اعلام سازمان ملل، روند آوارگی مردم سودان در هفته‌های اخیر رکوردی کم‌سابقه را ثبت کرده است.

العالم ـ آفریقا

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) در گزارشی جدید اعلام کرد نزدیک به 1.4 میلیون نفر در سودان از زمان آغاز درگیری بین دو ژنرال رقیب در ماه آوریل آواره شده اند.
حتی پیش از تشدید درگیری‌ها، سال‌ها بی‌ثباتی سیاسی باعث شده بود چندین میلیون نفر در داخل سودان آواره شوند. بر اساس داده‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، این کشور همچنین میزبان 1.13 میلیون پناهنده از سایر کشورهای نا‌آرام از جمله سودان جنوبی، اریتره و سوریه بوده است.
اما گسترش دور جدید خشونت، بخش بزرگتری از مردم را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. آنها یا به مکان دیگری در سودان گریخته اند و یا به کشورهای همسایه پناه برده اند. برآورد جدید به ارقام چندین آژانس سازمان ملل استناد می‌کند.
بر اساس آمار ردیابی جابجایی سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM)، از زمان آغاز جنگ در 15 آوریل، تا 23 مه (6 روز پیش) بیش از 1 میلیون نفر در داخل سودان آواره شده اند.
در این بیانیه آمده است: «تعداد آوارگان داخلی جدید در بیش از پنج هفته (15 آوریل تا 23 مه) با آمار ثبت شده برای همه جابجایی‌ها در این کشور از سال 2020 تا 2022 قابل مقایسه است.»
به گفته کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR)، تا 26 ماه مه، 345 هزار نفر دیگر از سودان به کشورهای همسایه از جمله مصر، چاد و اتیوپی گریخته اند.
صندوق جمعیت سازمان ملل می‌افزاید در بحبوحه آوارگی گسترده، گزارش‌های فزاینده‌ای از خشونت مبتنی بر جنسیت و خشونت خانگی، به‌ویژه در میان جمعیت‌های آواره داخلی سودانی، منتشر شده است.
پرامیلا پتن، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خشونت جنسی در درگیری، در این خصوص گفت: «خشونت علیه زنان و دختران، از جمله اتهامات تجاوز توسط طرفین درگیری نیز ثبت شده است.»
درگیری کنونی، نیروهای مسلح سودان را در مقابل نیروهای واکنش سریع قرار داده است. با وجود توافق برای آتش‌بس هفت روزه که از 22 مه با میانجیگری عربستان سعودی و ایالات متحده آغاز شد، درگیری‌ها ادامه دارد.
این نگرانی وجود دارد که پایان یافتن آتش‌بس در روز دوشنبه، به تشدید خشونت‌ها منجر شود.

پربیننده ترین خبرها