شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۰۷ نفر افزایش یافت

شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۰۷ نفر افزایش یافت
شنبه 13 خرداد 1402 - 02:38

شمار جان باختگان حادثه خروج یک قطار مسافربری از ریل و برخورد آن به قطاری دیگر به ۲۰۷ نفر افزایش یافته است.

العالم - آسیا

منابع خبری بامداد شنبه گزارش دادند شمار جان‌باختگان در حادثه خروج قطار از ریل و برخورد آن با قطاری دیگر به دست‌کم ۲۰۷ نفر رسیده است.

این حادثه در «بخش بالاسور» واقع در ایالت «اودیسا» در شرق هندوستان به وقوع پیوست. زمان وقوع حادثه، ساعت ۱۹ عصر جمعه به وقت محلی (۱۳:۳۰ به وقت گرینویچ/ ۱۷:۰۰ به وقت تهران) گزارش شده است.

شمار زیادی هم زخمی شده‌اند. زمانی که رسانه‌ها شمار افراد کشته شده را ۱۲۰ نفر اعلام کردند گزارش‌ها از زخمی شدن ۸۵۰ نفر حکایت داشت. با این حال، هنوز آمارها درباره شمار زخمی‌ها به‌روزرسانی نشده‌اند.

منابع خبری نوشته‌اند احتمال می‌رود عملیات گسترده جستجو و نجات که به کمک صدها نفر از آتش‌نشان‌ها، نیروهای پلیس، پزشک و سگ‌های جستجوگر در حال انجام است تا پاسی از شب ادامه پیدا کند. نگرانی‌ها درباره افزایش شمار تلفات ادامه دارد.

«پرادیپ جینا» از مقام‌های مسئول در ایالت «اودیسا» در گفت‌وگو با رسانه دولتی انگلیس، بی.بی.سی گفته ۲۰۰ دستگاه آمبولانس به صحنه اعزام شده‌اند.

روایت رسانه‌های بین‌المللی از نحوه بروز حادثه یکسان نیست. در حالی که بعضی رسانه‌ها مدعی شده‌اند در این سانحه ۳ قطار وجود داشته‌اند (۲ قطار مسافربری و یک قطار باری) اکثر روایت‌ها به برخورد دو قطار مسافربری اشاره دارند.

وبگاه شبکه خبری بی‌بی‌سی نوشته ظاهراً یک قطار مسافربری از ریل خارج شده و به قطار دیگری که در حال حرکت از خط آهن دیگری در مجاورت آن بوده برخورد کرده است.

خبرگزاری رویترز هم به وجود دو قطار مسافربری به نام‌های «کوراماندل اکسپرس» و «هورا سوپرفست اکسپرس» اشاره کرده است. مطابق این روایت «کوراماندل» در حال حمل مسافر از «کلکته» به «چنای» و «هورا سوپرفست» از «هورا» به «چنای» بوده است.

رویترز در شرح حادثه با استناد به بیانیه‌ای از مقام‌های حمل و نقل ریلی در هند می‌نویسد قطار هورا سوپرفست از ریل خارج شده و با کوراماندل برخورد کرده است.

حتی درباره اینکه کدام قطار منشا حادثه بوده هم روایت‌ها متناقض است. برخی رسانه‌ها (از جمله بی.بی.سی) نوشته‌اند چندین واگن کوروماندل از ریل خارج شده و برخی از آنها داخل خط آهن دیگری که در مسیر مخالف قرار داشته‌ افتاده‌اند و قطار دیگر، یعنی هورا سوپرفست، سپس به این واگن‌ها برخورد کرده است.

در نخستین روایت‌ها از حادثه رسانه‌ها گزارش داده بودند که یک قطار مسافربری پس از خروج از ریل به یک قطار باری برخورد کرده و برخی از قطعات آن به خط ریل دیگری در مجاورت آن افتاده و باعث تصادف با قطار مسافربری دیگر در آن مسیر شده است. (اینجا را ببینید.)

تصادف قطار در هند رویداد نادری محسوب نمی‌شود. علی‌رغم تلاش‌هایی که دولت هند برای ایمنی حمل و نقل ریلی انجام می‌دهد تصادف‌های زیادی هر سال در خطوط راه‌آهن این کشور به وقوع می‌پیوندند.

بدترین حادثه ریلی در هند مربوط به سال ۱۹۹۵ است. در جریان آن حادثه برخورد دو قطار در نزدیکی شهر دهلی باعث کشته شدن ۳۵۸ نفر شد.

هند با داشتن ۴۰ هزار مایل (۶۴ هزار کیلومتر) خط ریل دارنده بزرگترین شبکه خطوط ریلی است که توسط یک دولت اداره می‌شود.گفته می‌شود بیش از ۱۲ میلیون نفر در روز با ۱۴۰۰۰ قطار در سراسر هند سفر می‌کنند.

یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفت: «من آنجا در محل حادثه بودم. چیزی که دیدم خون بود و اندام‌های شکسته و آدم‌هایی که جان می‌باختند.»

خبرگزاری ANI هند هم به نقل از یکی از افرادی که از این حادثه جان سالم به در برده نوشت: «وقتی که تصادف اتفاق افتاد ۱۰ تا ۱۵ نفر روی من افتادند و همه چیز از کنترل خارج شد. من زیر آن همه جمعیت بودم.»

وی اضافه می‌کند: «دست و پشت گردن من آسیب دید. وقتی از واگن بیرون آمدم یکی را دیدم که دست نداشت، یکی پا نداشت و یکی دیگر صورتش داغون شده بود.»

این حادثه البته آن‌طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند سوی دیگری هم داشت. در «سورو»، از شهرهای ایالت بالاسور صدها نفر بیرون یک بیمارستان دولتی برای اهداء خون و کمک به هموطنان خود صف کشیدند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها