مردم کویت برای انتخاب اعضای جدید پارلمان به پای صندوق‌های رأی می‌روند

مردم کویت برای انتخاب اعضای جدید پارلمان به پای صندوق‌های رأی می‌روند
سه شنبه 16 خرداد 1402 - 08:17

کویت تنها کشور عربی خلیج‌فارس است که پارلمان آن با اختیارات خود می‌تواند دولت را پاسخگو کند.

العالم - جهان اسلام

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، رای‌دهندگان روز سه شنبه در هفتمین انتخابات پارلمانی کویت در بیش از یک دهه اخیر، پس از بحران‌های سیاسی متعدد که پارلمان را تضعیف و اصلاحات را متوقف کرده است، به پای صندوق‌های رای می‌روند.

بیش از 793 هزار نفر در کویت واجد شرایط رای دادن هستند و می‌توانند ترکیب 50 کرسی قانونگذاری را در تنها کشور عربی خلیج‌فارس که دارای پارلمانی منتخب با اختیارات پاسخگو کردن دولت است، تعیین کنند.

خبرگزاری رسمی کویت اعلام کرد انتظار می‌رود مراکز رای‌گیری در ساعت 8 صبح به وقت محلی کار خود را آغاز کنند و 12 ساعت به کار خود ادامه دهند. نتایج نیز روز بعد اعلام خواهد شد.

نواف الاحمد الصباح، امیر کویت، ماه گذشته پس از انحلال مجدد پارلمان در بحبوحه بن‌بست مداوم با قوه مجریه که مانع از سرمایه‌گذاری شده است، رأی‌گیری جدید را اعلام کرد.

در مجموع 207 نامزد برای یک دوره چهار ساله پارلمانی رقابت می‌کنند که کمترین تعداد در یک انتخابات عمومی از سال 1996 به شمار می‌رود. آنها شامل چهره‌های مخالف و 13 زن هستند.

از زمانی که کویت در سال 1962 سیستم پارلمانی را پذیرفت، قوه مقننه ده‌ها بار منحل شده است.

در ماه مارس، دادگاه قانون اساسی نتایج انتخابات سال گذشته را باطل کرد - که در آن اپوزیسیون به پیروزی‌های قابل توجهی دست یافته بود. این دادگاه حکم داد پارلمان پیشین که در سال 2020 انتخاب شده بود، به جای پارلمان جدید فعالیت کند.

پربیننده ترین خبرها