در گفتگو با العالم مطرح شد؛

روایتی از علت نامگذاری و جزئیات موشک هایپرسونیک "فتاح" + ویدیو

چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 15:05

یک دیپلمات سابق، برخی جزئیات مربوط به برد موشک هایپرسونیک ایران و علت نامگذاری آن را تشریح کرد.

العالم - ایران ـ سیاسی

هادی افقهی، دیپلمات سابق ایرانی در گفتگو با برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم به اظهارات سردار سرتیپ امیر علی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قبل از رونمایی از موشک هایپرسونیک "فتاح" اشاره کرد که گفته بود ما موشکی را رونمایی می کنیم که همه معادلات بازدارندگی را تغییر می دهد و ایران را در برابر بسیاری از تجاوزات و تهدیدها حفظ می کند.

هایپرسونیک فتاحافقهی خاطرنشان کرد برد این موشک که به 1400 کیلومتر می رسد در واقع پیامی است برای رژیم صهیونیستی. معاون عملیات نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم با الهام از رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی، آیت الله خامنه ای به همین موضوع اشاره کرده است.

افقهی درباره علت نامگذاری این موشک به نام "فتاح" گفت: این موشک فضا را برای موشک های دیگر باز و از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور و آنها را منهدم می کند. این موشک از سامانه پدافند هوایی فلاخن داوود رژیم صهیونیستی یا سامانه آمریکایی پاتریوت و غیره عبور و با منهدم کردن سکوهای پرتاب، راه را برای موشک های بعدی باز می کند.

وی همانطور که ابراهیم رئیسی، در مراسم رونمایی از این موشک گفت، خاطرنشان کرد که این موشک صد در صد ساخت داخل است.

موشک فتاح که سرعت ۱۳ تا ۱۵ ماخ دارد با برد ۱۴۰۰ کیلومتر با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد، نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین توانایی غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.

پربیننده ترین خبرها