موشک فتاح گزینه‌های روی میز رژیم صهیونیستی را تغییر داد

موشک فتاح گزینه‌های روی میز رژیم صهیونیستی را تغییر داد
چهارشنبه 17 خرداد 1402 - 20:11

کارشناسان و ناظران بر این باورند که موشک مافوق صوت فتاح ضربه مهلکی در جنگ مهندسی بین ایران و رژیم صهیونیستی است و تصمیم‌گیرندگان اسرائیلی و آمریکایی را مجبور به تجدیدنظر در گزینه‌ها می‌کند.

العالم _ نظرکده

"هادی افقهی" دیپلمات سابق ایران، از اسرار مربوط به برد موشک جدید مافوق صوت ایرانی فتاح و نامگذاری آن پرده برداشت.

افقهی در گفت و گو با شبکه خبری العالم به اظهارات سردار سرتیپ امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیش از رونمایی از موشک مافوق صوت فتاح اشاره کرد که گفت: ما از موشکی رونمایی می کنیم که معادلات بازدارندگی را تغییر می دهد و ایران را در برابر بسیاری از حملات و تهدیدها مصون می دارد.

افقهی تاکید کرد: برد این موشک که به 1400 کیلومتر می‌رسد، پیامی برای دشمن صهیونیستی است؛ این موشک به گفته دستیار عملیات نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، الهام‌گرفته از رهنمودهای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی است.

این کارشناس ایرانی درباره علت نامگذاری موشک جدید به فتاح گفت: ماموریت این موشک باز کردن میدان برای موشک های تهاجمی دیگر است به این ترتیب که موشک فتاح در مناطق پدافند هوایی مانند فلاخن داوود یا پاتریوت و غیره نفوذ و سپس این سکوهای ضد موشکی را بمباران می کند و به دنبال آن، موشک های اصلی اهداف خود را بمباران می کنند.

افقهی تاکید کرد که این موشک با فناوری 100 درصد بومی ایرانی ساخته شده است، همانطور که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در مراسم رونمایی از این موشک گفت.

موشک فوق پیشرفته "فتاح" ضمن قابلیت پرواز داخل و خارج جو، دارای قابلیت مانور در همه جهات به صورت دورانی است. برد این موشک ۱۴۰۰ کیلومتر است و سرعت آن به 13 تا 15 ماخ می رسد و قادر است بر تمامی سامانه های پدافند هوایی دشمن غلبه کند.

"علی حیدر" کارشناس مسائل رژیم اسرائیلی تاکید کرد که رونمایی از موشک مافوق صوت ایرانی فتاح ضربه مهلکی در جنگ مهندسی بین ایران و رژیم صهیونیستی به شمار می رود.

علی حیدر به شبکه العالم گفت: از هرتسی هلیوی، رئیس ستاد ارتش رژیم اشغالگر، زمانی که رئیس سابق اطلاعات این رژیم بود، پرسیدند «چه زمانی ممکن است جنگ بین اسرائیل و ایران رخ دهد؟» و او پاسخ داد که ما هم اکنون وارد این جنگ شده ایم زیرا جنگی است که بین مهندسان آنان و مهندسان ما وجود دارد.

این کارشناس تاکید کرد: ایران و اسرائیل از این نظر در مسیر تقابل افزایشی قرار دارند و آنچه برای رژیم اسرائیل خطر محسوب می شود، این است که آنچه این رژیم برای حفاظت از جبهه داخلی و عمق استراتژیک خود در خصوص سامانه های رهگیری به آن تکیه کرده بود، با ابتکار و نوآوری جدید ایران، با ضربه مهلکی مواجه شده است.

علی حیدر پیش بینی کرد که تحول جدید یعنی ساخت موشک فتاح، روی میز تصمیم گیری آمریکا و اسرائیل در بررسی گزینه های مختلف در برابر ایران قرار گیرد.

حیدر تصریح کرد: هر توان موشکی معمولاً از نظر برد، توانایی تخریب، کمیت موشک، دقت و قابلیت دور زدن سامانه های رهگیری با دیگر موشک ها متفاوت است.

این کارشناس مسائل اسرائیلی افزود: برد موشک ایرانی فتاح به 1400 کیلومتر یعنی به اسرائیل می رسد، قدرت تخریبی این موشک صدها برابر موشک های دیگر است، دقت بسیار دارد، تعداد آن به انتخاب تصمیم گیرندگان ایرانی بستگی دارد زیرا ساخت داخل است و مزیت اضافی آن نسبت به بسیاری از موشک های قبلی ایرانی این است که سامانه های رهگیری را دور می زند.

"عادل شدید" دیگر کارشناس مسائل اسرائیلی هم تاکید کرد که رژیم اشغالگر اسرائیل موشک مافوق صوت ایرانی فتاح را به عنوان "شکننده تعادل" می داند.

عادل شدید به شبکه العالم گفت: اسرائیل نسبت به هرگونه پیشرفت علمی و فناوری در منطقه بسیار حساس است، اما آنچه در رونمایی از موشک ایرانی فتاح رخ داد، تحولی بسیار کیفی تلقی می شود و در مباحث امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی به عنوان «شکننده موازنه» از آن یاد شد.

عادل شدید تصریح کرد: غرب و اسرائیل همواره تلاش کرده اند تا این موضوع را در منطقه تحمیل کنند و به آن تداوم بخشند که این رژیم در سایه عقب ماندگی کشورهای اطراف آن، تنها دارای علم، پیشرفت و فناوری است اما دستاورد جدید ایران، این تفکر را باطل کرد.

این کارشناس مسائل اسرائیلی اظهار داشت: این اولین بار است که اشغالگران، کارایی موشک ایرانی را زیر سوال نمی برند یا در این موضوع که ساخت داخل است و برد آن بسیار زیاد است شک نمی کنند.

وی تاکید کرد که رسانه های عبری اذعان کردند که ایران به این فناوری بسیار پیشرفته دست یافته است که بسیاری از کشورها قادر به دستیابی به آن نیستند.

پربیننده ترین خبرها