پاشینیان به پوتین: وضعیت در کریدور لاچین بحرانی است

پاشینیان به پوتین: وضعیت در کریدور لاچین بحرانی است
شنبه 20 خرداد 1402 - 12:06

نخست‌وزیر ارمنستان در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور روسیه، بار دیگر درباره وضعیت در کریدور لاچین در منطقه قره‌باغ کوهستانی ابراز نگرانی کرد و آن را بحرانی خواند.

العالم - اروپا

بعد از اقدام باکو در ایجاد ایست بازرسی در کریدور لاچین، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در سوچی، وضعیت در کریدور لاچین و منطقه قره‌باغ کوهستانی را بحرانی خواند.

به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، پاشینیان گفت: فکر می‌کنم اکنون وضعیت محدوده مسئولیت صلح‌بانان روس در قره‌باغ کوهستانی مورد بحث قرار خواهیم داد. متاسفانه، وضعیت انسانی همچنان در آنجا حاد است و چند ماه است که گاز و برق ندارد.

وی افزود: تاکید میکنم صلح بانان روس مواد غذایی در مقادیر محدود به این منطقه می‌رسانند. در کل، بحرانی انسانی در آنجا ادامه دارد.

نخست‌وزیر ارمنستان اخیراً هم در مصاحبه‌ای تاکید کرده بود جمهوری آذربایجان نباید بر کریدور لاچین کنترل داشته باشد، و توضیح داد: می‌گوییم غیرقانونی زیرا بر اساس بیانیه سه‌جانبه نهم نوامبر، کریدور لاچین برای اطمینان از ارتباط منطقه قره‌باغ کوهستانی و ساکنان ارمنی آن با جمهوری ارمنستان ایجاد شد.

وی افزود: بر اساس این بیانیه، (جمهوری) آذربایجان نباید هیچ کنترلی بر این کریدور داشته باشد. علاوه بر این، این کریدور فقط یک جاده نیست بلکه یک منطقه ایمنی به عرض پنج کیلومتر است، بنابراین انسداد آن غیرقانونی است.

بعد از ایجاد ایست بازرسی در لاچین، جمهوری آذربایجان، وزارت خارجه ارمنستان آن را نقض فاحش توافق سه‌جانبه سران ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه در سال ۲۰۲۰ خواند که به خصومت‌ها بر سر قره‌باغ کوهستانی که از پاییز همان سال آغاز شده بود، پایان داد. طبق مفاد این توافق، صلح‌بانان روس در کریدور لاچین مستقر شدند.

نخست‌وزیر ارمنستان بارها درباره انسداد آن ابراز نگرانی کرده و گفته ایروان این موضوع را در گفت‌وگوها با مسکو مطرح می‌کند.

پاشینیان پیش‌تر هم از نتایج مذاکرات ۲۵ مه (چهارم خرداد) در مسکو درباره رفع انسداد کریدور لاچین ابراز نارضایتی کرده و گفته بود بر اثر این انسداد، بحران انسانی در قره‌باغ ایجاد شده و مردم از حق رفت‌وآمد محروم شده‌اند و تامین غذا و مایحتاج اولیه توسط نیروهای حافظ صلح و صلیب سرخ با وقفه همراه است.

مذاکرات صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر برگزار شده اما به گفته ایروان، همچنان محاصره بخش ارامنه‌نشین قره‌باغ و انسداد مسیر مهم لاچین توسط باکو ادامه دارد.

نخست‌وزیر ارمنستان پیش‌تر گفته بود ایروان آماده است منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد مشروط بر این که باکو امنیت جمعیت ارمنی این منطقه را تضمین کند.

کرملین بارها تاکید کرده اجرای توافقات سه‌جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان دستیابی به توافق در قفقاز جنوبی را فراهم می‌کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین چندی قبل در این زمینه گفت: «روسیه به طور کامل به اسناد سه‌جانبه‌ای که دو سال پیش امضا شد پایبند است. آن‌ها مبنایی غیرقابل انکار برای حل‌وفصل اختلافات است و برای رسیدن به صلح باید مسیری را دنبال کنیم که پیش‌تر توافق شده بود».

پربیننده ترین خبرها