اختلافات گروه های پارلمانی در لبنان و احتمال بی نتیجه بودن جلسه فردا برای انتخاب رئیس جمهور

سه شنبه 23 خرداد 1402 - 08:10

همه نگاه ها در لبنان به روز چهارشنبه معطوف است که قرار است مجلس این کشور جلسه ی جدید برای انتخاب رئیس جمهور برگزار کند ، این درحالیست که گروه های مختلف در مجلس همچنان دچار اختلاف و چنددستگی هستند و انتظار می رود این جلسه نیز بدون نتیجه به پایان برسد.

العالم - لبنان

«حسین عزالدین» خبرنگار شبکه العالم در بیروت گزارش داد : درحالیکه برخی از گروه های سیاسی لبنان که «جهاد ازعور» وزیر سابق اقتصاد را نامزد کرده اند و برخی دیگر با فراخوان طرح ملی از نامزدی «سلیمان فرنجیه» رئیس جنبش المرده، حمایت کرده اند، لبنان در وضعیت شکاف سیاسی و در وضعیت انتظار به سر می برد و منتظر نتیجه نشست چهارشنبه آینده برای انتخاب رئیس جمهور است.

ناظران بر این باورند اگر این جلسه بی ثمر باشد، لبنان در آینده وارد مرحله ای پیچیده تر می شود.

دکتر «طلال عتریسی» پژوهشگر سیاسی در مصاحبه با شبکه العالم گفت: «مشکل آن است که گروهی که ازعور را نامزد کرده است، هدفش انتخاب رئیس جمهور نیست ُ بلکه فقط به دنبال کنار گذاشتن سلیمان فرنجیه است.»

«سمیر الحسن» نویسنده و منتقد سیاسی نیز به خبرنگار العالم گفت : «برخی ها برای متوقف کردن روند انتخابات می کوشند و هدفشان توافق نیست. به همین دلیل تلاش آنان برای کنار گذاشتن طرف مقابل کاملا آشکار است.»

منابع آگاه، ازعور وزیر سابق اقتصاد لبنان را یکی از عوامل ایجاد سیستم های می دانند که در فروپاشی مالی و اقتصادی لبنان درگذشته نقش داشت.

«غسان جواد» نویسنده سیاسی فراکسیونی که فرنجیه را نامزد کرده است، همواره حامی سرسخت وی است اما ازعور فراکسیونی ندارد که قاطعانه حامی وی باشد لذا امکان دارد که ازعور پس از جلسه روز چهارشنبه از موقعیتش عقب نشینی کند.

دکتر «زکریا حمودین» تحلیلگر سیاسی نیز گفت: برخی فقط برای برگزاری انتخابات با یک یا دو نامزد آنهم بدون حمایت سیاسی واقعی می کوشند لذا این اقدام فقط گذر از مرحله فعلی است و هیچ نتیجه ای ندارد و باعث حل مشکلات نمی شود.

گفتنی است جلسه روز چهارشنبه (دوازدهمین جلسه در رابطه با انتخاب رپیس جمهوری)‌درحالی برگزار خواهد شد که کشور از یک سو با بحران اقتصادی و از سوی دیگر با دخالت های خارجی در امور داخلی مواجه است و برخی از گروه های پارلمانی درسایه نابسامانی اوضاع سیاسی، منافع ملی را در نظر نمی گیرند و تحت تاثیر دیکته های خارجی هستند.

پربیننده ترین خبرها