به رغم اختلاف بر سر نامزد ریاست جمهوری؛

باسیل: با حزب الله درباره مقاومت اتفاق نظر داریم/ ازعور بهترین نامزد ریاست جمهوری ما نیست

باسیل: با حزب الله درباره مقاومت اتفاق نظر داریم/ ازعور بهترین نامزد ریاست جمهوری ما نیست
چهارشنبه 24 خرداد 1402 - 11:01

رئیس جریان ملی آزاد لبنان با اشاره به اتفاق نظر این جریان با حزب الله درباره مقاومت و اصل راهبرد دفاعی این کشور گفت که «جهاد ازعور» بهترین نامزد از نظر جریان ملی آزاد برای تصدی پست ریاست جمهوری نیست اما در عین حال اگر نمایندگان این جریان در جلسه امروز پارلمان به او رای ندهند، بازخواست خواهند شد.

العالم - لبنان

پارلمان لبنان قرار است امروز (چهارشنبه) در جلسه خود درباره دو نامزد تصدی پست ریاست جمهوری یعنی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده و مورد حمایت حزب الله و جنبش امل و هم پیمانان آنها و جهاد ازعور نامزد جناح مخالفان رای گیری کند.

جریان ملی آزاد لبنان حمایت خود را از ازعور اعلام داشته است اما برخی گزارش های رسانه ای حاکی است که احتمالاً امروز در جلسه پارلمان برخی از نمایندگان جریان ملی آزاد خارج از اجماع این جریان به ازعور رای ندهند یا به نامزد جناح مقابل (فرنجیه) رای دهند.
همین امر باعث شد که باسیل چند ساعت قبل از شروع رای گیری امروز در پارلمان، این دست از نمایندگان را تهدید کند که اگر چنین کاری انجام دهند، بازخواست خواهند شد.

باسیل گفت: تصمیم برای حمایت و رای دادن به ازعور را جریان ملی آزاد و شورای سیاسی این جریان گرفته است و باید همه اعضا به آن پایبند باشند زیرا عدم پایبندی به این گزینه، تبعاتی برای آنها به همراه خواهد داشت و هر کس به تصمیم گرفته شده (برای رای دادن به ازعور) پایبند نباشد، از سوی جریان ملی آزاد براساس اساسنامه این جریان بازخواست خواهد شد.

وی درعین حال به این مطلب نیز اذعان کرد که ازعور از جمله اسامی مورد قبول جریان ملی آزاد برای نامزدی جهت تصدی پست ریاست جمهوری بوده است اما بهترین نامزد این جریان به شمار نمی رود.

باسیل درباره روابط جریان ملی آزاد با حزب الله نیز گفت: "با حزب الله، اختلاف ما به عنوان یک جریان درباره ساختن کشور بود و تلاش کردیم که تفاهم ایجاد شده بین دوطرف را توسعه ببخشیم اما (به زعم وی) پاسخ مناسب را دریافت نکردیم و اختلاف گسترش یافت و به بحث شراکت ملی رسید. اما همچنان با آنها (حزب الله) درباره مقاومت و اصل راهبرد دفاعی اتفاق نظر داریم. از نظر ما، تفاهم با حزب الله از بین نرفته است اما در وضعیت خوبی قرار ندارد."

وی افزود: طبیعی است که به ازعور رای دهیم و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله هنگامی که نامزد مورد نظر حزب الله (سلیمان فرنجیه) را انتخاب کرد، گفت که این امر زیانی به ائتلاف با جریان ملی آزاد وارد نخواهد کرد.

باسیل گفت: در جلسه امروز پارلمان، جریان ملی ازاد بخشی از هیچ گونه کشمکش با ماهیت تحریک آمیز نخواهد بود. ما تصمیم گرفتیم که با جناح (مخالفان) رابطه خوبی داشته باشیم؛ بدون اینکه وارد ائتلافی با آنها شویم زیرا هرچند در بسیاری از امور مربوط به حاکمیت و اصلاحات با آنها اتفاق نظر داریم اما درباره موضوع مقاومت با آنها اختلاف داریم و به هیچ وجه نمی خواهیم با آنها در مقابل حزب الله صف آرایی سیاسی کنیم.

وی افزود: هم و غم امروز ما پایان دادن به خلاء در نهاد ریاست جمهوری و انتخاب رئیس جمهور است؛ هرچند که می دانیم این خود راه حل نیست بلکه آغازی برای راه حل است.

باسیل در پایان همچنین گفت: ما همچنان جریان دوگانه شیعیان (حزب الله وجنبش امل) را دوستان خود می دانیم و درهای ما به روی آنها قبل از جلسه امروز و در جریان جلسه و پس از آن باز است زیرا درک می کنیم که آمدن رئیس جمهور، بدون گفت وگو امکانپذیر نیست.

به گزارش ایرنا، درحالی که حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند، جناح مقابل «جهاد ازعور» را به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست معرفی کرده است؛ هرچند تردید جدی درباره توانایی این جناح برای تأمین رأی لازم برای ازعور در پارلمان جهت پیروزی وجود دارد.

تداوم خلاء در نهاد ریاست جمهوری لبنان در سایه پافشاری احزاب و جریان‌های سیاسی بر مواضع و نامزدهای خود، پرونده انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور را وارد پیچ و خم جدیدی کرده است که تلاش‌ها برای عبور از آن نیاز به توافق یا تغییری در موازنه قوای داخلی دارد.

پارلمان لبنان با وجود برگزاری یازدهمین جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته است جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید را تعیین کند.

پربیننده ترین خبرها