عضو جنبش امل: انتخاب رییس جمهور لبنان نیاز به اجماع ملی دارد

عضو جنبش امل: انتخاب رییس جمهور لبنان نیاز به اجماع ملی دارد
پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 - 14:38

یک عضو برجسته جنبش امل گفت: انتخاب رییس جمهور به عنوان مقام اول کشور، همواره از حساسیت خاصی در لبنان برخوردار است و نیاز مبرم به «اجماع ملی» دارد.

العالم - لبنان

«حسن قبلان» از اعضای دفتر سیاسی جنبش «امل» در گفت وگو با العالم، برخی از احزاب در پارلمان لبنان را متهم کرد که برای خارج کردن «سلیمان فرنجیه» از نامزدی ریاست جمهوری لبنان مبادرت به تبانی کردند. وی تاکید کرد که انتخاب رئیس جمهور لبنان مشروط به «اجماع ملی» است.

جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری صبح دیروز (چهارشنبه) با حضور یکصد و بیست و دو نماینده آغاز شد و همان طور که پیش بینی می شد پس از اتمام رای گیری هیچکدام از نامزدها حد نصاب لازم آرا را برای تصدی پست ریاست جمهوری به دست نیاوردند.

رقابت بین دو نامزد تصدی پست ریاست جمهوری یعنی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده و مورد حمایت حزب الله و جنبش امل و هم پیمانان آنها و جهاد ازعور نامزد جریان ملی آزاد لبنان و جناح مخالفان بود.

«حسن قبلان» به العالم گفت: نبیه بری، رئیس مجلس نمایندگان خواستار برگزاری این نشست شد این در حالی است که پیش از آن ۱۱ جلسه پارلمان برای رای گیری جهت انتخاب رییس جمهور برگزار شده بود.

وی پیش بینی ها در خصوص نتایج نشست دیروز پالمان در خصوص انتخاب رییس جمهور را «دقیق» توصیف کرد و گفت: از قبل می دانستیم که «سلیمان فرنجیه» 51 رای می آورد و « جهاد ازعور» نامزد طرف مقابل 59 رای کسب می کند.

عضو دفتر سیاسی جنبش «امل» خاطرنشان کرد، یکی از نتایج اصلی جلسه دیروز پارلمان این بود که نشان داد حامیان سلیمان فرنجیه به وی اعتماد دارند ولی آرای طرف مقابل نه به خاطر صلاحیت وی بلکه بخاطر رویارویی با فرنجیه بوده است.

پیش از برگزاری جلسه پارلمان لبنان، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان در گفت وگو با العالم خاطرنشان کرده بود که برخی از احزاب می خواهند در این جلسه با سلیمان فرنجیه مقابله کنند درحالی که نامزدی در برابر وی وجود ندارد که چنین دیدگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داشته باشد.

وی گفته بود: هدف گروه ها از ملاقات یکدیگر در این نشست، مقابله با فرنجیه و رویارویی با طرفهای اصلی در کشور است. این روش هیچ نتیجه ای ندارد بلکه باید اجماع و اتفاق نظر وجود داشته باشد و حاضران تلاش کنند بر نقاط اشتراک و نه مقابله تمرکز کنند.

حسن قبلان عضو دفتر سیاسی جنبش «امل» در ادامه خاطرنشان کرد که علیه فرنجیه تبانی صورت گرفت تا بتوانند او را از میدان به در کنند.

وی گفت: انتخاب رییس جمهور به عنوان مقام اول کشور و همچنین انتخاب رئیس دولت همواره از حساسیت خاصی در لبنان برخوردار است و نیاز مبرم به «اجماع ملی» دارد.

پربیننده ترین خبرها