اما و اگرهای جناح های لبنانی برای انتخاب رییس جمهور این کشور

اما و اگرهای جناح های لبنانی برای انتخاب رییس جمهور این کشور
پنج‌شنبه 25 خرداد 1402 - 17:12

دوازدهمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور این کشور باز هم با شکست مواجه شد و نامزدهای معرفی شده نتوانستند حد نصاب لازم آرا را به دست بیاورند.

العالم - نظرکده

«حسن قبلان» از اعضای دفتر سیاسی جنبش امل، برخی از احزاب در پارلمان لبنان را متهم کرد که برای کنار زدن سلیمان فرنجیه از میدان رقابت برای تصدی سمت ریاست جمهوری، به یک تجمع واقعی متوسل شده‌اند و تاکید کرد که روند انتخاب رئیس جمهور برای لبنان سازوکاری مبتنی بر اعداد ندارد بلکه نیاز مبرم به «اجماع ملی» دارد.

جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری صبح دیروز (چهارشنبه) با حضور یکصد و بیست و دو نماینده آغاز شد و همان طور که پیش بینی می شد پس از اتمام رای گیری هیچکدام از نامزدها حد نصاب لازم آرا را برای تصدی پست ریاست جمهوری به دست نیاوردند.

رقابت بین دو نامزد تصدی پست ریاست جمهوری یعنی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده و مورد حمایت حزب الله و جنبش امل و هم پیمانان آنها و جهاد ازعور نامزد جریان ملی آزاد لبنان و جناح مخالفان بود.

رمزی دسوم، رهبر جنبش آزاد میهنی در این باره گفت که نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور دیگر مانند گذشته نخواهد بود وی تاکید کرد که هیچ حزبی نمی تواند نامزد خود را بر بقیه احزاب سیاسی تحمیل کند.

سرکیس ابوزید، روزنامه‌نگار و نویسنده سیاسی لبنانی گفت که در نشست دیروز پارلمان لبنان، بخش مسیحی جناح های سیاسی موافق رای دادن به نامزد مورد نظر بود، اما با این حال به نتیجه نرسید.

ابوزید هشدار داد که در واکنش به تداوم اختلافات جناح های سیاسی بر سر تعیین رییس جمهور، به زودی صف‌بندی‌ها و تجمعات فرقه‌ای آغاز می شود و در نتیجه درگیری‌ها و رفتارهای توهین‌آمیز رخ خواهد داد که به ضرر همه تمام خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها