توافق ایران و عربستان منطقه را چگونه و به کجا می برد؟

توافق ایران و عربستان منطقه را چگونه و به کجا می برد؟
يکشنبه 28 خرداد 1402 - 14:43

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود گفت که بازگشت روابط عربستان و ایران به حالت طبیعی، مسأله اصلی است و ابراز امیداواری کرد که این موضوع تأثیرات مثبتی بر منطقه و جهان اسلام داشته باشد.

العالم - نظرکده

وسام اسماعیل، استاد روابط بین الملل معتقد است سفر وزیرخارجه عربستان به ایران، آغازگر مرحله ای کاملا متفاوت از مرحله قبل یعنی 8 سال قطع روابط دیپلماتیک دو کشور است.

وی می گوید: مهمترین نکته در سفر فیصل فرحان به ایران، نگاه استراتژیک دو طرف است. این حرکت جدید عربستان گویای تغییر در سیاست این کشور است مخصوصا که این سفر به فاصله کمتر از 10 روز از سفر بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به عربستان صورت می گیرد. و همانطور که می دانیم، آمریکا همواره ایران را خطری برای امنیت و ثبات منطقه می داند و کشورهای منطقه را برای مقابله با این کشور تحت فشار قرار می دهد.

این کارشناس خاطرنشان می کند که سفر وزیر خارجه عربستان به ایران نشان می دهد که ریاض عزم خود را برای ادامه حرکت به سمت سیاست همکاری منطقه ای جزم کرده است. حرکتی که نتیجه ای جز توافق های منطقه ای و در نهایت تقویت ثبات و آرامش و شکست نقشه های آمریکا در منطقه ندارد.

سعد بن عمر، نویسنده و تحلیل گر سیاسی سعودی هم معتقد است که سفر وزیر خارجه عربستان به ایران در راستای تأمین منافع دو کشور صورت می گیرد.

وی گفتمان رسانه ای و تبلیغات آمریکا و "اسرائیل" درباره این سفر را ترفندی کهنه و نخ نما می داند که هیچ تأثیری بر منافع دو کشور ایران و عربستان ندارد.

وی در ادامه می گوید مهمترین از همه اینها، این سفر به خودی خود مکمل تلاش های دیپلماتیک و دعوت ملک سلمان، خادم حرمین شریفین از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران برای سفر به ریاض است.

مهدی عزیزی، کارشناس مسائل بین المللی هم معتقد است که سفر بن فرحان به تهران و توافق ایران و عربستان، آغازگر فصل جدیدی بین کشور و محصول شرایط منطقه ای است. پس از توافق بین دو کشور، آنهم در شرایطی که شاهد ضعف روزافزون آمریکا در منطقه هستیم و سفر چند ماه پیش بایدن به منطقه و سفر اخیر بلینکن به ریاض برای جلوگیری از توافق دو کشور هم با شکست مواجه شد، نوبت به تلاش برای نزدیک کردن هر چه بیشتر دیدگاه های ایران و دیگر کشورهای عرب منطقه خواهد رسید.

این کارشناس با اشاره به هراس "اسرائیل" و آمریکا از توافق ایران و عربستان، می گوید که این توافق بر دیگر پرونده های منطقه ای از جمله پرونده یمن و فلسطین تأثیر خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان می کند که دو طرف در کنفرانس خبری خود بر ضرورت تقویت روابط و همکاری اقتصادی بین دو کشور و همکاری امنیتی به خصوص در زمینه امنیت دریانوردی و پرونده فلسطین تأکید کردند.

پربیننده ترین خبرها