آیا شمارش معکوس برای نابودی کامل گروهک منافقین شروع شده است؟

آیا شمارش معکوس برای نابودی کامل گروهک منافقین شروع شده است؟
چهارشنبه 31 خرداد 1402 - 15:34

وزارت کشور آلبانی اعلام کرد پلیس این کشور به حکم دیوان عالی مبارزه با تروریسم آلبانی و به دلیل اقدام اعضای این گروهک به فعالیت های تروریستی و سایبری، با حمله به مقر گروهک منافقین، اقدام به بازرسی دقیق و گسترده از این مقر کرده است. روز قبل نیز پلیس فرانسه از تجمع سالانه اعضای این گروهک در پاریس جلوگیری کرد.

العالم - کشکول

بلدی کوجی، وزیر کشور آلبانی ضمن اعلام مراتب خشم و انزجار خود از نحوه برخورد ساکنان اردوگاه "اشرف 3" با افسران پلیس این کشور گفت: برخی ساکنان این اردوگاه سعی کردند مانع ورود پلیس به این اردوگاه برای انجام وظایف قانونی خود شوند و این اقدام باعث بروز درگیری بین دو طرف و کشته شدن یک نفر و مجروح شدن ده ها نفر شد.

از نظر تاریخی گروهک منافقین (مجاهدین خلق ایران) به جنایتکارترین سازمان تروریستی معروف است. دستان این سازمان به خون حدود 17 هزار ایرانی از شخصیت های سیاسی و سکولار و مذهبی گرفته تا شهروندان عادی آلوده است. حتی زنان و کودکان هم از جنایت این سازمان در امان نبوده اند.

این سازمان در سال 1965 به بهانه براندازی شاه تأسیس شد اما دیری گذشت که پرده از نیت‌ها و اهداف واقعی خود برداشت و در سال 1981 اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عملیات های مسلحانه جنایتکارانه خود را علیه جمهوری اسلامی آغاز کرد.

این گروه پس از آنکه با واکنش مقامات جمهوری اسلامی رو به رو شد و پایگاه مردمی خود را از دست داد وارد فاز بعدی خیانت شد و خود را در دامان دشمن قسم خورده ایران یعنی رژیم صدام انداخت. حکومت صدام یک پایگاه نظامی را در اختیار این گروهک قرار داد که بعدها به پایگاه اشرف معروف شد. این پایگاه در اوایل جنگ تحمیلی صدام علیه ایران (1980 - 1988) به مقر سازماندهی و آموزش و اقدامات نظامی این گروهک تبدیل شد.

با سقوط رژیم صدام در سال 2003 ماجرای این گروهک تبدیل به یکی از عوامل چالش و درگیری بین حکومت جدید عراق و حامی اصلی این گروهک تروریستی یعنی آمریکا تبدیل شد. در آن زمان شورای حکومتی عراق حکم به اخراج عناصر این گروهک تروریستی از اردوگاه اشرف و کلا عراق داد و مقر این گروهک را بست و همه اقدامات و فعالیت های آنها را غیر قانونی اعلام کرد.

بعدها با توافق عراق و سازمان ملل عناصر این گروهک به طور موقت به اردوگاه نزدیک فرودگاه بغداد انتقال یافتند تا بعدا به خارج از عراق فرستاده شوند. از سال 2016 اعضای این گروهک رفته رفته عراق را به مقصد آلبانی ترک کرده و با هماهنگی آمریکا و برخی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در آنجا اسکان یافتند. گفتنی است در ان زمان اغلب حکومت های حامی این گروهک با توجه به خطر حضور این افراد، حاضر به اسکان آنها در خاک خود نشدند.

این سازمان در سال 1997 در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون دموکرات به دلیل ماهیت فعالیت هایش، در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفت. در سال 2000 اتحادیه اروپا هم آنها را در فهرست گروه های تروریستی قرار داد. اما در سال 2011 دادگاه اروپا در حکمی آنها را از این فهرست خارج کرد. یک سال بعد، آمریکا هم دست به اقدامی مشابه زد. در آن زمان ایران این اقدام اتحادیه اروپا و امریکا را در مورد گروهی که دستش به خون هزاران ایرانی و غیر ایرانی آلوده بود، محکوم و غرب را به تبعیت از "معیارهای دوگانه" در مبارزه با تروریسم متهم کرد.

جنایات این گروهک تروریستی که از جنایات صدام علیه جنبش کردی در شمال عراق در سال 1991 و سرکوب انتفاضه شعبانیه حمایت کرده و نقش ستون پنجم او را ایفا کرده بود، در این حد منحصر نشد بلکه به تازگی اسنادی کشف شده اند که حکایت از همکاری های این گروهک با گروه های تکفیری مثل "داعش" – شامل فعالیت های جاسوسی و آموزشی و اعزام نیروی تکفیری - علیه محور مقاومت دارند.

کارشناسان تصریح کرده اند که حمایت گروهک تروریستی منافقین پیامدهای بسیاری خطرناکی برای برخی کشورهای اروپایی به خاطر حمایت از گروه های تروریستی خواهد داشت. اتفاقی که دیروز در آلبانی رخ داد، تنها مشتی از خروار و نمونه کوچک از جنایات و قانون شکنی های این گروهک تروریستی است.

پربیننده ترین خبرها