نتانیاهو پروژه ساخت توربین‌های بادی در جولان اشغالی را به طور موقت متوقف کرد

نتانیاهو پروژه ساخت توربین‌های بادی در جولان اشغالی را به طور موقت متوقف کرد
يکشنبه 4 تير 1402 - 11:59

چندی پیش ساکنان جولان اشغالی و پلیس رژیم صهیونیستی به دلیل اختلاف بر سر ساخت توربین‌های بادی در منطقه با یکدیگر درگیر شدند.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از آسوشیتدپرس، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، دستور توقف موقت ساخت و تکمیل پروژه توربین بادی در بلندی‌های جولان اشغالی را صادر کرد. پیشرفت این پروژه به بروز درگیری بین ساکنان دروزی منطقه و پلیس رژیم صهیونیستی منجر شده بود.

نتانیاهو در این خصوص گفت با توقف این پروژه در تعطیلات این هفته مسلمانان به مناسبت فرا رسیدن عید قربان موافقت کرده است تا فرصتی برای کاهش بحران از طریق گفت‌وگو فراهم شود. انتظار می‌رود این پروژه هفته آینده از سر گرفته شود. در بیانیه دفتر نتانیاهو آمده است او این تصمیم را بر اساس توصیه مقامات امنیتی اتخاذ کرده است.

دروزی‌ها با این طرح که تعداد زیادی توربین 200 متری در سرتاسر سرزمینشان نصب می‌کند، مخالفند. صاحبان زمین در منطقه جولان می‌گویند این توربین‌ها به تولیدات کشاورزی آنها آسیب می‌رساند و شرکت انرژی متولی پروژه با حسن نیت با آنها مشورت نکرده است؛ موضوعی که شرکت آن را رد می‌کند.

به گفته پلیس، هفته گذشته هزاران نفر از ساکنان علیه این پروژه تظاهرات کردند، به ایستگاه پلیس حمله بردند، سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب کردند، لاستیک‌ها را آتش زدند، ماشین‌های پلیس را به آتش کشیدند، جاده‌ها را مسدود کردند و حتی به شلیک هوایی متوسل شدند.

رژیم صهیونیستی جولان، فلات استراتژیک مشرف به شمال سرزمین‌های اشغالی را از سوریه در جنگ خاورمیانه در سال 1967 تصرف کرد. این رژیم متعاقباً این منطقه را در اقدامی که در سال 2019 توسط دونالد ترامپ - رئیس‌جمهور پیشین آمریکا - به رسمیت شناخته شد، ضمیمه کرد. اما بیشتر اعضای جامعه بین‌المللی این منطقه را سرزمینی اشغالی می‌دانند. رهبران دروزی در جولان همچنان به سوریه ابراز وفاداری می‌کنند.

پربیننده ترین خبرها