بی اطلاعاتی کرملین از ورود رئیس واگنر به بلاروس

بی اطلاعاتی کرملین از ورود رئیس واگنر به بلاروس
سه شنبه 6 تير 1402 - 18:33

سخنگوی کاخ کرملین امروز (سه‌شنبه) گفت که روسیه اطلاعاتی درباره ورود «پریگوژین» به کشور بلاروس ندارد.

العالم - اروپا

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت که مسکو اطلاعاتی درباره ورود «یِوگِنی پریگوژین» رئیس شرکت پیمانکار نظامی خصوصی «واگنر» به کشور بلاروس ندارند.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین توضیح داد: «ما هیچ اطلاعاتی در مورد ورود پریگوژین به بلاروس نداریم. راه حل بحران شورش نیز عمدتاً مرهون تلاش رئیس جمهور پوتین برای جلوگیری از پیشرفت حوادث به سمت بدترین سناریو بود».

شامگاه جمعه بود که فرمانده گروه واگنر در بیانیه‌ای مدعی شد نیروهای ارتش روسیه به مواضع این گروه حمله کرده‌اند. وی سپس به نیروهای خود دستور داد که کنترل شهرهای روسیه را در دست گرفته و سران ارشد نظامی این کشور را مجازات نمایند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان اینکه اجماع و اقبال مردم روسیه به رئیس جمهور این کشور در بالاترین سطح خود قرار دارد، اظهار داشت: « امروز پوتین در حال سخنرانی برتی واحدهای سازمان‌های مجری قانون است که در طول شورش نظم را حفظ کردند».

سخنگوی کاخ کرملین با رد ادعاها مبنی بر تزلزل مواضع مقام‌های روسیه بعد از شورش نافرجام واگنر، تصریح کرد: «نکته اصلی در حل و فصل اوضاع در رابطه با شورش، اراده رئیس جمهور روسیه برای جلوگیری از بدترین تحولات است».

با گذشت کمتر از یک روز از درگیری نیروهای واگنر و ارتش روسیه، دولت بلاروس از موافقت رئیس این گروه شبه‌نظامی با یک توافق با کرملین خبر داد و گفت قرار شده که پریگوژین خاک روسیه را ترک کرده و به این کشور برود.

به نوشته اسپوتنیک، پسکوف در ادامه از تماس تلفنی «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی با پوتین خبر داده و گفت که بن‌سلمان حمایت قاطع خود از رئیس جمهور روسیه در پی شورش واگنر را اعلام کرده است.

در زمان تحولات روسیه و بعد از آن، سران کشورهای مختلف با رئیس جمهور روسیه تماس تلفنی گرفته و ضمن محکوم کردن شورش شبه‌نظامیان واگنر، بر حمایت قاطع خود از دولت مسکو و شخص پوتین تاکید کردند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها