کارشناس مسایل استراتژیک در گفت وگو با العالم:

برکناری رابرت مالی، دلیلی بر نگرانی آمریکا در قبال مذاکرات هسته ای ایران است

شنبه 10 تير 1402 - 13:36

یک کارشناس مسائل استراتژیک گفت: برکناری رابرت مالی، دلیلی بر نگرانی دولت آمریکا درباره چگونگی اداره مذاکرات مستقیم هسته ای با ایران است.

العالم - آمریکا

هادی محمدی کارشناس مسائل استراتژیک، در گفتگو با برنامه "مع الحدث" شبکه العالم تصریح کرد: برکناری رابرت مالی نشان می دهد که آمریکا تا چه حد نگران داره مذاکرات مستقیم هسته ای با ایران است. دولت بایدن نیازمند است که در این مذاکرات به هر ترتیب با ایران به توافق برسد.

وی خاطرنشان کرد که این رویکرد به نحوی ناشی از شاخص ها و مؤلفه ها و متغیرهای داخلی مختلف از سوی آمریکایی هایی است که با انواع بحران های سیاسی و اقتصادی و بین المللی دست به گریبان هستند.

محمدی افزود: کما اینکه شاهد تحولاتی در سطوح بین المللی در موضوع نظام بین الملل هستیم که در کنار اختلافات دیرین حزب دموکرات آمریکا با اسرائیلی ها به خصوص شخص نتانیاهو، نمود یافته است. و اکنون در مراکز مطالعات و تحقیقات آمریکایی این سئوال مطرح شده است که آیا منافع آمریکا بر لابی های صهیونیست غلبه دارد یا اینکه لابی های صهیونیستی، سیاست امریکا را تحت سیطره و نفوذ خود درآورده اند.

این کارشناس مسائل استراتژیک تصریح کرد: به اعتقاد من آمریکایی ها وقتی که در رفاه باشند می توانند از برخی سیاست های کشورشان در قبال رژیم صهیونیستی چشم پوشی کنند اما امروز شرایط دشواری بر زندگی آنها سایه افکنده است و آنها نمی توانند از منافع خود در برابر منافع رژیم صهیونیستی چشم پوشی کنند.

این کارشناس تأکید کرد: آمریکایی ها نمی توانند رفتارهای غیر منسجم و ناهمسو با دیدگاه دولت خود را تحمل کنند؛ به همین دلیل برکناری رابرت مالی از مسئولیت خود، حرکتی غیر طبیعی است.

وی خاطرنشان کرد که به همین دلیل آمریکایی ها در قبال مذاکرات، محتاطانه رفتار می کنند چون هم اکنون مواضع ضد و نقیضی در دولت این کشور در این خصوص وجود دارد در خصوص اینکه آیا مذاکرات را بپذیرند یا خیر یا اینکه اصلا مذاکراتی صورت بگیرد یا نه.

محمدی گفت: در عین حال مردم این کشور نیازمند و مایل هستند که این مذاکرات به نتیجه برسد و مداخله ها و توقعات رژیم صهیونیستی و نتانیاهو را – که به دنبال نجات خود با رسیدن به نخست وزیری رژیم اسراییل است – دیگر برنمی تابند.

پربیننده ترین خبرها