گزارش العالم؛ تظاهرات عراقیها در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد/ مقامات عراقی خواستار تحویل فرد هتاک و محاکمه وی در عراق شدند

شنبه 10 تير 1402 - 13:49

هزاران عراقی با برگزاری تظاهرات گسترده اعتراض خود را به جنایت هتک حرمت قرآن کریم در سوئد اعلام کردند.

العالم - اروپا

به گزارش خبرنگار شبکه خبری العالم در عراق، وزارت امور خارجه عراق خواهان تحویل عاملان جنایت هتک حرمت به قرآن کریم و محاکمه آنان بر اساس قوانین این کشور شده است.

شرکت کنندگان دراین تظاهرات با تجمع گسترده مقابل سفارت سوئد در بغداد، ضمن محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم قطع روابط دیپلماتیک با سوئد و اخراج سفیر این کشور را خواستار شدند.

یکی از شرکت کنندگان دراین تظاهرات به خبرنگار العالم گفت: از دولت عراق می خواهم که روابط با دولت سوئد را نه در حد کلام و بیانیه بلکه به شکل رسمی و عملی قطع کند.

یک تظاهرکننده دیگر به خبرنگار العالم گفت: درخصوص کشور سوئد، ما از اینجا به آن ها می گوییم که در وهله اول باید از مردم عراق عذرخواهی کند و در وهله دوم خواهان محاکمه فرد فاسدی هستیم که کتاب خداوند متعال را آتش زد و مدعی است که عراقی است، درحالیکه عراقی نیست.

واکنش ها درعراق به هتک حرمت قرآن کریم گسترده و فراگیر و درهمه سطوح ادامه دارد... مرجعیت دینی در نجف اشرف با ارسال نامه ای به دبیر کل سازمان ملل متحد ، وضع قوانینی با هدف جلوگیری از تکرار اهانت به مقدسات را خواستار شد.

یکی از شرکت کنندگان در تظاهرات در گفت وگو با العالم خاطرنشان کرد: امروز پیامی به دولت و مردم سوئد حتی به همه ملت ها و دولت ها دادیم مبنی بر اینکه باید به قوانین و مقدسات اسلامی احترام گذاشته شود.

در همین حال وزارت امور خارجه عراق خواهان تحویل فرد عراقی عامل سوزاندن قرآن کریم به مقامات عراقی به منظور محاکمه وی براساس قانون این کشور شد و اعلام کرد که نامه ای را از سوی وزارت امور خارجه سوئد برای بررسی این خواسته دریافت کرده است.

یک تظاهرکننده دیگر عراقی به العالم گفت: پیامی از سوی عراق به سوئد و همه کشورها داریم و آن این است که ما به لحاظ انسانی همه با هم برادریم . ما دین اسلام را داریم و شما دین خود را . همان طور که ما به ادیان شما احترام می گذاریم، شما هم به دین اسلام و قوانین ما که برگرفته از قرآن است حترام بگذارید.

عراقی های معترض روز پنج شنبه برای مدت کوتاهی به محوطه ساختمان سفارت سوئد در بغداد حمله ور شدند و اقدام استهکلم در اجازه دادن به یک فرد افراطی برای هتک حرمت قرآن کریم را محکوم کردند.

این هتک حرمت با واکنش های گسترده از سوی شخصیت های سیاسی و دینی از جمله مسیحیان و همه اقشار عراقی مواجه شد.

همراه با خشم عراقی ها، تحرکاتی هم در محافل سیاسی، دیپلماتیک و قضائی عراق برای تحویل عامل این اهانت فجیع به مقامات عراقی و محاکمه وی در دستگاه قضائی عراق صورت گرفته است. اهانتی که به بهانه آزادی بیان و عقیده علیه قرآن کریم انجام شده است.

پربیننده ترین خبرها