از جنین گراد تا جنین ۲۰۲۳

از جنین گراد تا جنین ۲۰۲۳
دوشنبه 12 تير 1402 - 21:32

عملیات رژیم صهیونیستی در جنین اگر چه طبق اعلام اولیه قرار بود 72 ساعت ادامه یابد؛ اما اینک سرنوشتی نامعلوم پیدا کرده است؛ اینکه این عملیات به جنین محدود شود یا در دیگر مناطق تحت حکومت محمود عباس هم گسترش یابد، سوالی است که پاسخ به آن، هم به زمان نیاز دارد و هم به آنچه که صهیونیست ها از این عملیات انتظار داشتند، بستگی دارد.

العالم ـ تحلیل روز

جنین پیش از این و در 2002 یکبار تجربه ای مشابه آنچه از دیشب تاکنون تحمل کرده را از سر گذرانده است. در آن سال جنین 10 روز تمام در محاصره ای جدی قرار گرفت و هیچ چیز و هیچ کسی حق ورود به این شهر را نداشت. در آن زمان جنین را "جنین گراد" نامیدند تا مقایسه ای کرده باشند از حیث مصائب وارده بر مردم این شهر با آنچه بر استالینگراد رفته بود؛ نظر به این مهم برخی بر این عقیده اند که در عملیات اخیر، رژیم صهیونیستی میخواهد کار ناتمام در سال 2002 را .این بار تمام کند

اما شاید بتوان دلایلی دیگر را در پس عملیات اخیر برشمرد؛ اول اینکه در سایه این عملیات و با این ذهنیت که جنین ـ بخوانید کل فلسطین ـ طبق ادعای سفیر اسرائیل در آمریکا، این روزها به پایگاه ایران بدل شده است، رژیم صهیونیستی قصد تخریب این پایگاه را کرده است.

دوم آنکه با این عملیات، رژیم صهیونیستی بر آن است تا "وحدت ساحات" مقاومت _که حقیقتا روز به روز به سمت یگانگی حداکثری پیش میرود _را مبدل به" فصل ساحات" بکند. به نظر می رسد بعد از شلیک چنذ روز پیش 2 موشک جدیدا ساخته شده توسط حماس، به رژیم صهیونیستی و آنهم ازجنین، عزم رژیم اسرائیلی در این مساله جدی تر شده است.

سوم ، از نگاه رژیم اشغالگر اغلب عملیات های شهادت طلبانه در کرانه باختری توسط کسانی صورت می گیرد که یا متولد و تربیت شده جنین اند یا از مبارزانی هستند که در این منطقه و در اردوگاه جنین آموزش دیده و تجهیز شده اند، لذا میکوشد تا با اقداماتی نظیر حمله دیشب، بزعم خود ریشه "مخزن نیروی انسانی عملیات" علیه خود را بخشکاند.

چهارم اینکه رژیم اشغالگر احساس می کند حرف اول "امنیت" در فلسطین را مقاومت میزند و البته نگران است که در فردای نبود محمود عباس، کل فلسطین تقدیم مقاومت شود؛ لذا می خواهد علاج واقعه قبل از وقوع بکند. اخیرا نتانیاهو به صراحت گفت که حفظ سلطه در فلسطین بسیار برای ما واجب است و گالانت هم با حسین شیخ از جمله کسانی که شانس ریاست بعد از عباس را دارند، تماس هایی برقرار می کند.

به نظر می رسد خلق جنین گرادی جدید در سال 2023 برخلاف 2002 بسیار دشوار باشد. گردان جنین حالا دو ساله است، حداقل درجنین 14 هزار نیروی پای کار آماده جانفشانی اند، وحدت ساحات حرفهایی جدی برای گفتن دارد و در داخل، کلکسیونی از مشکلات دامان کابینه اسرائیلی را گرفته است. شیرین ابوعاقله در جنین شهید شد؛ هر وقت خاطره این جنایت و جنایت جنین گراد فراموش شد؛ اسرائیل می تواند امید داشته باشد کانون و ذخیره انسانی مقاومت در جنین نیز خالی از سرباز شود.

پربیننده ترین خبرها