بیم و نگرانی ترکیه از تجهیز ارتش یونان به جنگنده‌های «رافال» و «اف-35»

بیم و نگرانی ترکیه از تجهیز ارتش یونان به جنگنده‌های «رافال» و «اف-35»
يکشنبه 18 تير 1402 - 17:54

خرید‌های تسلیحاتی سنگین یونان به ویژه تلاش برای کسب برتری هوایی، نگرانی‌هایی را در ترکیه موجب شده است.

العالم - ترکیه

رسانه‌ نزدیک به دولت ترکیه روز یکشنبه نگرانی خود را از خریدهای تسلیحاتی یونان از جمله انواع جنگنده و ناوچه بیان کردند.

یونان و ترکیه، هر دو متحد ناتو اما دشمنان تاریخی هستند. این دو کشور چندین دهه است بر سر طیفی از مسائل از حریم هوایی گرفته تا مناطق دریایی در شرق مدیترانه، مهاجرت و موضوع قبرس باهم اختلاف دارند.

روزنامه «دیلی صباح» در زمینه خرید‌های تسلیحاتی یونان نوشت، همانطور که وزیر دفاع یونان روز شنبه (دیروز) اعلام کرد جنگنده‌ها و ناوچه‌های جدید در فهرست خرید قرار دارند و پیش بینی می‌شود آتن در چهار سال آینده ۱۲.۶۲ میلیارد دلار برای تسلیحات هزینه کند.

«نیکوس دندیاس» وزیر دفاع یونان در سخنرانی خود در پارلمان گفت که ۱۹ خرید عمده در چهار سال آینده از جمله خرید دستکم ۲۰ جنگنده« اف-۳۵» و نوسازی ۳۷ فروند هواپیمای «اف-۱۶ بلاک» برنامه ریزی شده است.

این در حالی است که یک رسانه یونانی اخیرا از تعویق ارسال جنگنده اف-۳۵ ساخت آمریکا به یونان خبر داد. گفته می‌شود دلیل این تصمیم جلوگیری از برهم خوردن توازن قوا میان آنکارا و آتن و همچنین جلب نظر آنکارا برای قبول عضویت سوئد در ناتو است.

روزنامه «کاثیمرینی» نوشت، نگرانی آمریکا از ناراحت شدن ترکیه و به خطر انداختن عضویت سوئد در ناتو، یکی از دلایل تعویق در ارسال این جنگنده نسل پنجم به یونان است. این پروژه تا برگزاری نشست ناتو در «ویلنیوس» در لیتوانی به تعویق افتاده است.

به نوشته دیلی صباح، دندیاس افزود که اینها به همراه خرید سه ناوچه از نوع «اف دی آی» و ۲۴ جنگنده «رافال» از فرانسه است که توانایی‌های نیروهای مسلح یونان را بهبود می‌بخشد.

ترکیه پیشتر در مورد تلاش‌های یونان برای آنچه که تسلیح جزایر در فاصله چند مایلی دریایی از ترکیه ابراز نگرانی کرده بود.

دندیاس در رابطه با روابط با ترکیه که در ماه‌های اخیر رو به بهبودی رفت، گفت که یونان به گسترش شاخه زیتون (نماد صلح) ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به زمین لرزه‌های قدرتمندی که اخیرا ترکیه را لرزاند و جان بیش از ۵۰۰۰۰ قربانی گرفت، گفت:«ما مشتاقانه منتظر بهبود روابط با همسایه خود هستیم، به ویژه پس از فرصتی که به نظر می‌رسد پس از زلزله‌های ویرانگر باز کرده است.»

دندیاس همچنین گفت که برای دستیابی به صلح و ثبات، آتن باید این پیام را ارسال کند که از حاکمیت و حقوق حاکمیت خود دفاع خواهد کرد. وی ادامه داد: «در این شرایط، داشتن ارتش قوی و اراده برای استفاده از آن در مواقع مقتضی ضروری است.»

«جورج گراپتریتیس» وزیر امور خارجه یونان نیز در این نشست گفت که یونان مشتاق ایجاد روابط حسن همجواری با تلاش برای از سرگیری مذاکرات از طریق اعتمادسازی و افزایش همکاری اقتصادی است. گراپتریتیس همچنین گفت که آتن به دنبال حل و فصل اختلافات با ترکیه بر سر تعیین حدود مناطق انحصاری اقتصادی و فلات قاره در شرق مدیترانه است.

میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان از جمله رهبرانی خواهد بود که با «رجب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نشست ناتو در «ویلنیوس» در لیتوانی در روزهای آینده دیدار خواهد کرد.

به گزارش فارس، ترکیه نیز بیکار ننشسته و در هفته‌های اخیر از انواع پروژه‌های نظامی رونمایی کرد. در یکی از این موارد صنایع هوافضای ترکیه اخیرا بعلام کرد جنگنده رادار گریز نسل پنجم «تی‌اف‌کان» بر رو باند پرواز حرکت کرده است. ترکیه مدعی شده که این یک جنگنده برتری هوایی در تمام شرایط آب و هوایی است و قرار است جایگزین جنگنده‌های «اف-۱۶ فالکون» نیروی هوایی شده و به کشورهای خارجی صادر شود.

پربیننده ترین خبرها