الحوثی: شورای امنیت همچنان ساز مخالف می زند/ متجاوزان باید غرامت بدهند

الحوثی: شورای امنیت همچنان ساز مخالف می زند/ متجاوزان باید غرامت بدهند
سه شنبه 20 تير 1402 - 13:26

عضو شورای عالی سیاسی یمن با تاکید بر اینکه «سازمان ملل از فساد که به ضرر یمنی ها است، دست بردارد»، گفت: کشورهای متجاوز باید خسارت هایی را که به یمن وارد کردند، پرداخت کنند.

العالم - یمن

«محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در صفحه توییتر خود نوشت: شورای امنیت همچنان ساز مخالف می زند و به شایعات ‌فضای مجازی متکی است و از لمس کردن مشکلات و رنج های یمنی ها به دور است.

وی گفت : بهترین راه ملزم کردن رهبران ائتلاف متجاوز، پرداخت حقوق تمام کارمندان یمنی و تحویل کمک ها به نیازمندان یمنی به طور نقدی است.

الحوثی افزود که سازمان ملل باید از فسادی که به ضرر یمنی ها است، دست بردارد.

عضو شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد که شرط صلح، اعلام پایان تجاوزها و پایان دادن به محاصره یمن از سوی ائتلاف متجاوز است.

وی اضافه کرد که کشورهای متجاوز باید یمن را بازسازی و خسارت های تجاوز مستقیم و غیرمستقیم را پرداخت کنند.

به گفته الحوثی، این خسارت ها باید از اموال کشورهای متجاوز کم شود؛ همانگونه که این امر در قبال سایر کشورهای متجاوز در گذشته صورت گرفته است.

«هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن روز دوشنبه به وقت محلی در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل گفت: برغم پایان آتش بس، یمن و مردم این کشور همچنان از طولانی ترین دوره آرامش نسبی از آغاز درگیری بهره می برند.

وی اضافه کرد: بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل در مورد کودکان و درگیری‌های مسلحانه، آتش‌بس به کاهش ۴۰ درصدی نقض‌ شدید حقوق کودکان، مانند قتل، معلولیت و استفاده در گروه‌های مسلح کمک کرده است.

گروندبرگ ادامه داد: گفت‌وگوها ادامه دارد، اما اگر می‌خواهیم جنگ را به طور پایدار پایان دهیم، این گفت وگوها باید به یک موفقیت جدی برسد.

فرستاده ویژه سازمان ملل ادامه داد: طرف ها در یمن در جبهه ای متفاوت نبرد می کنند که آن اقتصاد است. مبارزه برای کنترل بنادر درآمدزا، مسیرهای تجاری، بخش بانکی، ارز و ثروت منابع طبیعی از درگیری سیاسی و نظامی جدایی ناپذیر شده است. ارزش ریال یمن در برابر دلار آمریکا در ۱۲ ماه گذشته بیش از ۲۵ درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: آزادی رفت و آمد نیز یک چالش بزرگ باقی مانده و محدودیت‌های آزادی رفت و آمد برای زنان و دختران در طول درگیری شدیدتر شده است.

فرستاده ویژه سازمان ملل تاکید کرد: طرفین باید گام‌هایی جسورانه تر به سوی صلحی پایدار و عادلانه بردارند. این به معنای پایان دادن به درگیری است که نوید حاکمیت ملی ، عدالت اقتصادی و زیست محیطی و تضمین شهروندی برابر برای همه یمنی ها، صرف نظر از جنسیت، ایمان، پیشینه یا نژاد را می دهد.

گروندبرگ تصریح کرد: طرفین باید فوراً تحرکات نظامی را متوقف کنند،برای آتش بس پایدار در سراسر کشور آماده شوند و با آن موافقت کنند. طرفین باید فورا تنش اقتصادی را کاهش دهند و به اولویت های اقتصادی کوتاه مدت و بلندمدت بپردازند.

فرستاده ویژه سازمان ملل ادامه داد: طرفین باید در موافقت با مسیری روشن برای از سرگیری روند سیاسی یمن تحت نظارت سازمان ملل به پیشرفت دست یابند.

پربیننده ترین خبرها