حمایت بلینکن از رابرت مالی به رغم سوء استفاده احتمالی از اسناد محرمانه

حمایت بلینکن از رابرت مالی به رغم سوء استفاده احتمالی از اسناد محرمانه
چهارشنبه 21 تير 1402 - 08:47

فعالیت رابرت مالی از روز ۲۹ ژوئن به عنوان نماینده ویژه امور ایران متوقف شد و چند هفته پیش از آن وی به مرخصی اجباری بدون حقوق رفت.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد به درخواست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره تحقیقات از رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران پاسخ داده است. اما مایکل مک‌کال، نماینده کنگره این پاسخ را غیر قابل قبول خواند.
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد این وزارت‌خانه امروز به درخواست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده در خصوص جزئیات تعلیق مجوز و دسترسی امنیتی رابرت مالی پاسخ داد.
اما رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده به بخش انگلیسی شبکه العربیه گفت که پاسخ وزارت خارجه «مطلقا غیرقابل قبول است.»
وی اضافه کرد: «کنگره این حق را دارد که بداند دقیقا چرا مجوز دسترسی امنیتی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به حالت تعلیق درآمد و چرا او بعد از آن از سمتش تعلیق شد و اکنون هم اف‌بی‌آی در حال تحقیق از او است.»
مایکل مک‌کال اضافه کرد: رابرت مالی « فردی است که ماموریتش مذاکره با ایران است، هیچ چیز نمی‌تواند جدی‌تر از این باشد. من از وزارت امور خارجه پیگیری خواهم کرد تا هفته آینده یک گزارش محرمانه دریافت کنم.»
همزمان با این اظهارات، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» در پاسخ به پرسشی در خصوص تعلیق مجوز دسترسی امنیتی رابرت مالی به دلیل «قصور» در نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده، گفت: «این یک موضوع پرسنلی است و در این مورد خیلی چیزها را نمی‌توانم بگویم. چیزی که می‌توانم بگویم این است که راب مالی را برای سال‌های طولانی می‌شناسم، و او کسی است که زندگی و کار حرفه‌ایش را وقف خدمت به کشور کرده است، و این کار را به‌طور تحسین‌برانگیزی انجام داده است.»
مایکل مک‌کال هفته گذشته در نامه‌ای به آنتونی بلینکن نوشته بود که این کمیته به اطلاعات مربوط به موضوع تحقیق از رابرت مالی دسترسی ندارد و خواستار ارائه توضیحات در این زمینه شده بود.
وی به وزارت خارجه آمریکا تا روز سه‌شنبه مهلت داده بود که در خصوص وضعیت رابرت مالی، توضیحات خود را ارائه کند.
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص زمان توقف فعالیت رابرت مالی گفت که به دلیل ملاحظات قانونی نمی‌تواند در این باره بیشتر توضیح دهد.
او با این حال افزود: «رابرت مالی از روز ۲۹ ژوئن فعالیت خود را به عنوان نماینده ویژه امور ایران متوقف کرد و چند هفته پیش از آن به مرخصی اجباری بدون حقوق رفته است.»
گفته می‌شود پلیس فدرال ایالات متحده، اف‌بی‌آی، پرونده رابرت مالی را در دست بررسی دارد. تحقیقات اف‌بی‌آی بر چگونگی نگهداری اسناد محرمانه توسط رابرت مالی متمرکز است.

پربیننده ترین خبرها