محافظه کاری آمریکا در ارائه برخی اطلاعات درخصوص پرونده رابرت مالی

محافظه کاری آمریکا در ارائه برخی اطلاعات درخصوص پرونده رابرت مالی
پنج‌شنبه 22 تير 1402 - 09:02

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنان از ارائه اطلاعات درباره پرونده رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که به دلیل تحقیقات در مرخصی اجباری و بدون حقوق بسر می برد، خودداری اما اعلام کردکه ارائه برخی اطلاعات درباره این پرونده به صلاح نیست.

العالم - آمریکا

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن، در پاسخ به سوالی درباره نارضایتی رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از نامه وزارت خارجه این کشور درباره رابرت مالی و اینکه آیا تحقیقات به پایان رسیده است یا خیر؟ گفت: ما در آن نامه چند نکته را روشن کردیم. اینکه در برخی موارد امکان ارائه اطلاعات وجود داشت و ما به دنبال تعامل و گفتگو با آنها هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: حوزه‌های خاصی وجود دارد که بر اساس رویه ثابت قوه مجریه که مورد تایید و پشتیبانی رویه قضایی و دادگاه دیوان عالی است، ارائه برخی اطلاعات به کنگره صلاح نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره درخواست رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان برای نشست محرمانه توجیهی با حضور آبرام پیلی معاون رابرت مالی و برت مک‌گورک نماینده ویژه بایدن در امور خاورمیانه گفت: همانطور که می‌دانید چندین بار به اعضای کنگره اطلاع رسانی کرده‌ایم. ما یک جلسه توجیهی برای همه اعضای سنا داشتیم و به این کار ادامه خواهیم داد، اما همانطور که در نامه گفتیم مایل و مشتاق هستیم با آنها درباره این سوال در تعامل باشیم.

پیش از این، تارنمای واشنگتن فری بیکن روز چهارشنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اطلاع داد که به هر گونه سوال در مورد این موضوع یا جزئیات اتهامات علیه مالی توضیح نخواهد داد.

واشنگتن فری بیکن نوشت که بر اساس نسخه ای از مکاتبات به دست آمده، وزارت امور خارجه به مک کال اطلاع داد: «وزارت خارجه در موقعیتی نیست که اسناد یا اطلاعات بیشتری در رابطه با مجوز پرسنلی-امنیتی ارائه کند. »

این رسانه محافظه کار آمریکایی نوشت که دولت بایدن تلاش کرده است سوءاستفاده مالی از اطلاعات محرمانه را پنهان کند.

فری بیکن ادامه داد: وزارت امور خارجه آمریکا به جای پاسخ دادن به سؤالات مک کال، او را به «کتابچه راهنمای وزارت امور خارجه» ارجاع داد. این کتابچه راهنمای در مورد نحوه برخورد کارمندان با اطلاعات محرمانه را توضیح می کند.

مک‌کال در بیانیه ای به فری بیکن گفت: امتناع وزارت امور خارجه از پاسخ به سوالات اساسی و ارائه اطلاعات به کنگره کاملا غیرقابل قبول است. هیچ چیز جدی‌تر از اتهامات مطرح‌شده علیه رابرت مالی نیست.

پس از مدت ها سکوت خبری رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هشتم تیرماه جاری (۲۹ ژوئن) اعلام کرد:راب مالی در مرخصی است و آبرام پالی (پیلی) به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می کند و فعالیت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را رهبری می کند.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست با خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رابرت مالی همچنان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است؟ گفت: من هیچ نظری در مورد وضعیت (راب) مالی ندارم اما مالی همچنان نماینده ویژه در امور ایران است.

در پی این اظهار نظر متیو میلر، خبرنگاران از او درباره وضعیت رابرت مالی سوال کردند که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سرانجام درباره وضعیت رابرت مالی نماینده ویژه این کشور در امور ایران و مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با تهران به خبرنگاران اعلام کرد: راب مالی در مرخصی است و آبرام پالی (پیلی) به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می کند و فعالیت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را رهبری می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اما هیچ توضیحی درباره دلیل و نوع مرخصی رابرت مالی نداد ولی در عین حال تایید کرد که معاون رابرت مالی یعنی آبرام پالی هم اکنون بطور موقت جانشین او است.

مایکل مک‌ کال" رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ۱۰ تیرماه در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا خواستار تحقیق درباره پنهان‌ کاری وزارت امور خارجه دولت جو بایدن درباره تعلیق مجوز و دسترسی های امنیتی رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران شده است.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامه خود آورده است که نگرانی‌های جدی درباره رفتار رابرت مالی و احتمال اینکه وزارت خارجه اعضای کنگره و افکار عمومی آمریکا را گمراه کرده وجود دارد. او خواستار توضیحات بیشتر در این زمینه تا ۲۰ تیرماه شد.

شبکه خبری سی‌ ان ‌ان به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد به دنبال بازرسی امنیتی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال سوء نگهداری از محتویات محرمانه از سوی مالی، دسترسی‌های امنیتی این مقام آمریکایی از اوایل سال جاری به حالت تعلیق درآمده و او در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برد.

این رسانه آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی ادامه داد: پس از شروع تحقیقات امنیتی وزارت خارجه آمریکا از رابرت مالی، او برای مدتی در سمت خود فعالیت می‌کرد اما اجازه دسترسی به اطلاعات محرمانه را نداشت.

سی ان ان نوشت که هنوز مشخص نیست کشف چه موضوعی باعث معلق شدن مجوز امنیتی رابرت مالی شده است. اقدام برای تعلیق دسترسی امنیتی رابرت مالی در وزارت خارجه آمریکا یا در داخل دولت بایدن به صورت گسترده اعلام علنی نشده، زیرا وزارت خارجه آمریکا او را در سمتش حفظ کرده و بیانیه‌ای درباره جایگزینی او صادر نکرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها