کشتی "حنظله"؛ ائتلاف ناوگان آزادی در راه شکستن دوباره محاصره 16 ساله غزه

کشتی
شنبه 24 تير 1402 - 19:53

ائتلاف ناوگان آزادی با به آب انداختن یک کشتی جدید به نام "حنظله" گامی دوباره برای شکستن محاصره 16 ساله غزه توسط رژیم صهیونیستی برداشته است.

العالم - فلسطین اشغالی

ائتلاف ناوگان آزادی شامل سازمان های حامی فلسطین از 12 کشور جهان است که برای شکستن محاصره غیرقانونی غزه توسط رژیم صهیونیستی و اطلاع رسانی در باره نتایج این جنایت پلید علیه مردم فلسطین تلاش می کند.

"حنظله" نام یک کودک 10 ساله فلسطینی است که ناجی العلی کاریکاتوریست فلسطینی از سال 1973 تا زمان ترور توسط مزدوران صهیونیست در تمام کاریکاتورهایش درباره فلسطین آن را ترسیم می کرد و سمبل هویت و مقاومت مردم فلسطین است.

ناجی العلی وقتی از فلسطین آواره شد، 10 ساله بود.

گروه "کشتی نروژی برای شکستن محاصره"، یکی از اعضای ائتلاف ناوگان آزادی، مراسم به آب انداختن این کشتی را چندی پیش در شهر برگن نروژ تحت نظارت فوزیه حسانی رئیس اتحادیه سندیکاهای کارگری نروژ و با حضور ده ها تن از فعالان همسو با فلسطین برگزار کرد.

این کشتی قرار است در مسیر خود با توقف در چند بندر اروپایی، اوضاع اهالی محاصره شده غزه را برای مردم اروپا بیان کند.

در همین راستا نیز مرکز اسلامی فلسطین در گزارشی اعلام کرد، کشتی حنظله پنجشنبه گذشته از بندر لیورپول در شمال غرب انگلیس حرکت خود را آغاز کرد و اکنون به شهر بریستول در جنوب غربی این کشور رسیده است.

کشتی حنظله که حامل تعدادی از حامیان حقوق فلسطینیان و مخالفان ادامه محاصره تحمیلی به نوار غزه از سراسر جهان است تا ۱۹ ماه جاری میلادی در این شهر باقی خواهد ماند.

شهر بریستول به همین مناسبت شاهد برنامه‌هایی 10 روزه و برگزاری سمینارهای فرهنگی و فعالیت‌های هنری و موسیقی برای دفاع از حقوق فلسطینیان است تا از این طریق رنج‌های ساکنان نوار غزه ناشی از محاصره 16 ساله این منطقه به مردم معرفی شود.

ائتلاف ناوگان آزادی پیش از این کمپین های متعددی را برای شکستن محاصره دریایی سازماندهی کرده است که بارزترین آنها کشتی ترکیه ای "ماوی مرمره" و کشتی های خواهرش بود که در سال 2010 توسط نیروی دریایی رژیم اسرائیل مورد حمله قرار گرفتند.

حمله رژیم اسرائیل به کاروان آزادی در تاریخ ۳۱ مه ۲۰۱۰ (۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹) توسط کماندوهای واحد شایتت ۱۳ ارتش اسرائیل به یک ناوگان دریایی حامل کمک‌های بشردوستانه تحت عنوان ناوگان آزادی به باریکهٔ غزه، که شامل شش کشتی حامل ۶۶۳ فعال حامی فلسطینیان از ۳۷ کشور بود، صورت گرفت.

این حمله در آب‌های آزاد و در شرایطی انجام شد که این کشتی قصد شکستن محاصره دریایی نوار غزه و رساندن کمک‌های بشردوستانه را داشت. 9 نفر از فعالان حمایت از فلسطین روی کشتی اصلی یعنی کشتی مرمره ترکیه، طی درگیری در نتیجه ورود کماندوها به این کشتی کشته شدند در این درگیری حدود ۶۰ فعال و ۱۰ سرباز اسرائیلی نیز زخمی‌شدند.

پربیننده ترین خبرها