پیامدهای تنش میان آمریکا و روسیه در آسمان سوریه

پیامدهای تنش میان آمریکا و روسیه در آسمان سوریه
يکشنبه 25 تير 1402 - 15:11

هدی رزق، نویسنده و تحلیلگر سیاسی می‌گوید طی دو روز گذشته گاه روسیه و گاه آمریکا طرف مقابل را به ایجاد مزاحمت برای نیروهای خود در آسمان سوریه متهم کرده‌اند.

العالم - نظرکده

زرق در برنامه مع‌الحدث شبکه العالم گفت: آمریکا و پنتاگون معتقدند که روسیه، برای آمریکا – که به ادعای فرمانده نیروهای این کشور برای جنگ با داعش در منطقه مستقر شده است - مزاحمت ایجاد کرده است؛ از این گذشته جنگنده های روسیه با دو فروند جنگنده فرانسه هم درگیر شدند و فرانسه ادعا کرده‌است که روسیه توافق‌های امضا شده با آمریکا و متحدانش مبنی پرهیز از برخورد و تنش را نقض کرده است.

این نویسنده خاطرنشان کرده است که در سایه جنگ اوکراین و روسیه و با توجه به حرف و حدیث هایی که درباره خروج روسیه از پرونده سوریه مطرح است، روسیه اکنون تلاش می کند که بگوید از پرونده سوریه خارج نمی ‌ود و اهمیت بسیاری برای این پرونده و مواضع خود در سوریه قائل است.

اصف ملحم، مدیر «مرکز مطالعات و تحقیقات جی اس ام» هم در گفتگو با شبکه العالم گفت روابط بین واشنگتن و مسکو تبدیل به یک بازی آکنده از تنش از هر دو طرف شده است.

ملحم تصریح کرده است اگر قرار باشد جنگ جهانی سوم شروع شود این جنگ از سوریه شروع می شود و آمریکا هیچ راه گریزی ندارد جز اینکه تلاش کند بین آذربایجان و ارمنستان و بین تاجیکستان و افغانستان تنش ایجاد کند کما اینکه در تلاش است تنش هایی را هم بر مبنای تفاوت های قومیتی و نژادی در مرزهای روسیه و فنلاند ایجاد کند.

سرهنگ هیثم حسون، کارشناس مسائل نظامی هم می گوید با آغاز ورود آمریکا به سوریه و تشکیل گروه موسوم به ائتلاف برای جنگ با گروه تروریستی داعش و استقرار نیروهای روسیه در سوریه، توافق هایی بین دو طرف شکل گرفت با این مضمون که هر دو طرف باید از هر گونه اقدامی که منجر به درگیری مستقیم بین نیروی هوایی آمریکا و روسیه می شوند، خودداری کنند. ضمن اینکه دو طرف با ترسیم خطوط فرضی، توافق کردند که هرگز از این خطوط عدول نکنند.

این کارشناس همچنین خاطرنشان می کند که آمریکا می داند که تحرکات اخیر کشورهای عربی و منطقه ای در قبال سوریه می تواند نقشه های این کشور را برای تجزیه سوریه خنثی کند لذا شاهد افزایش تحرکات اشغالگران آمریکایی و نیروهای اروپای غربی هستیم و همین تحرکات باعث ایجاد برخورد و تنش شده است.

پربیننده ترین خبرها