مقام سابق صهیونیست: باید مانع افزایش نفوذ ایران در آفریقا شویم

مقام سابق صهیونیست: باید مانع افزایش نفوذ ایران در آفریقا شویم
يکشنبه 25 تير 1402 - 17:15

محافل صهیونیستی با دقت سفر ابراهیم رئیسی به کشورهای آفریقایی را بررسی و از افزایش نفوذ ایران در این قاره ابراز نگرانی می‌کنند.

العالم - ایران

«مئیر بن شابات» رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم اشغالگر قدس در مقاله‌ای در روزنامه «اسرائیل هیوم» به سفر اخیر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به سه کشور آفریقایی پرداخت و از گسترش نفوذ تهران در این قاره ابراز نگرانی کرد.

رئیس جمهور ایران چهارشنبه هفته گذشته (۲۰ تیر) در صدر هیأت بلندپایه و بنا به دعوت رسمی روسای جمهور کشورهای آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمبابوه عازم این سه کشور آفریقایی شد و طی آن قراردادهای تجاری و تفاهمات اقتصادی بین طرفین امضا و ایجاد شد.

«مئیر بن شابات» نوشت: «ایران پس از برقراری دوباره روابط با عربستان سعودی و امارات و تقویت شراکت راهبردی خود با روسیه، سیاست خود را در جای دیگری دنبال می‌کند و آن قاره آفریقاست که محافل سیاسی و امنیتی اسرائیل با دقت این مسأله را رصد می‌کنند؛ ابراهیم رئیسی به عنوان اولین رئیس‌جمهور ایران پس از ۱۰ سال وارد آفریقا شد و با رهبران کنیا، اوگاندا و زیمبابوه دیدار کرد؛ او آفریقا را قاره فرصت‌ها دانست و هدف خود را تحقق همکاری‌های عمیق اقتصادی میان کشورش با این قاره عنوان کرد».

این مقام سابق امنیتی صهیونیستی، تأکید کرد که محافل سیاسی و امنیتی این رژیم، هدف اصلی سفر رئیسی به سه کشور آفریقایی جدای از مسائل اقتصادی را توسعه موقعیت و نفوذ ایران در قاره آفریقا و گسترش پایگاه ضد آمریکایی می‌دانند.

او به دیدار اخیر «علی الصادق علی» سرپرست وزارت خارجه سودان با «حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه ایران در حاشیه نشست جنبش عدم تعهد در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان نیز اشاره کرد که پس از هفت سال قطع روابط صورت گرفت و دو طرف در خصوص راههای از سرگیری روابط خود گفت‌و‌گو کردند.

«مئیر بن شابات» اشاره کرد که سودان در سال‌های دور از این، روابط خوبی با حماس داشت و همراه ایران به این گروه مقاومت سلاح می‌داد تا جایی که موساد چندین عملیات در خاک سودان انجام داد و هرچند خارطوم در سال ۲۰۲۰ به توافق سازش با تل آویو پیوست، اما امضای نهایی این توافق به دلایل مختلف به تأخیر افتاده است.

رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی همچنین به تحولات مثبت در بازیابی روابط میان مصر و ایران پرداخت و نوشت که محافل اسرائیلی گام دیگری از تهران در آفریقا را تحت نظر دارند و آن فضای مثبت حاکم بر روابط ایران و مصر است.

مئیر بن شابات به برقراری دوباره خط هوایی مستقیم میان دو کشور اشاره کرد که پس از ۴۰ سال از سر گرفته می‌شود؛ او نوشت: «مطمئنا این خط هوایی به دلیل نیاز اقتصادی دو کشور نیست، بلکه تمایل طرفین برای بازکردن صفحه جدیدی در روابط خود را نشان می‌دهد». او همینطور به صدور ویزا برای گردشگران ایرانی در مصر نیز اشاره کرد.

این مقام ارشد سابق صهیونیستی همچنین نوشت که مقامات و محافل این رژیم با حساسیت بالایی رفتار ایران در قاره آفریقا را رصد می‌کنند و تقویت روابط تهران با کشورهای مهمی از جمله آفریقای جنوبی و الجزائر را تحت نظر دارند.

به نوشته مئیر بن شابات، ارزیابی اسرائیلی‌‌ها از نفوذ ایران در قاره آفریقا این است که تهران در صدد کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه خود است و می‌خواهد گزینه‌های جدیدی برای بهبود وضع اقتصادی خود داشته باشد. از طرفی، ایران در حال تلاش برای خدمت به هدف راهبردی گسترده‌تری است که همان تأثیرگذاری بر پی‌ریزی نظام جهانی جدید و ایجاد نظام چند قطبی است که بتواند توازن ایجاد کرده و نفوذ آمریکا و غرب را کاهش دهد که خود این مسئله چالش‌های امنیتی و راهبردی زیادی برای اسرائیل خواهد داشت.

او در ادامه به انتقاد از دولت جو بایدن پرداخت و نوشت که او توجه‌ای به این تحولات و تحرکات ایران ندارد و کاملا مشغول اوضاع داخلی و رقابت با چین و جنگ اوکراین شده است.

مئیر بن شابات سپس از کابینه رژیم صهیونیستی خواست تا گام‌های پیشدستانه برای مقابله با تلاش‌های ایران در قاره آفریقا بردارد.

او در این راستا چهار اقدام را پیشنهاد کرد و نوشت: «اول باید تا حد امکان روابط خود را با کشورهای آفریقایی به خصوص آن‌هایی که هدف تلاش‌های ایران است، گسترش دهیم؛ دوم:‌ توافق عادی‌سازی با سودان را علی‌رغم اوضاع داخلی‌اش کامل کنیم؛ سوم: به صراحت در سطوح مختلف به مصر در خصوص تبعات رابطه با ایران هشدار بدهیم و چهارم، حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم که در تقویت روابط با رباط تأثیر بالایی دارد».

اما از سوی دیگر وبگاه «تایمز اسرائیل» نیز در گزارشی به حضور ایران در قاره آفریقا اشاره کرد و افزود: « نفوذ جمهوری اسلامی به منطقه خاورمیانه و آفریقای جنوبی محدود نمی شود و تهران دنبال صدور انقلاب به تمام این قاره است. جمهوری اسلامی با کشورهای در حال توسعه در قاره آفریقا دارای روابط تجاری روبه‌رشد است و از طریق این روابط برای کاهش تأثیر تحریم‌های غرب استفاده می‌کند».

«تایمز اسرائیل» به نقل از «جو-آنسی‌وان ویک» یک تحلیلگر آفریقایی مسائل بین‌الملل نوشت: ایران، به یک شریک ایدئولوژیک مهم برای قاره آفریقا در مقابل غرب تبدیل شده است.

به گزارش فارس، سفر آیت‌الله رئیسی همچنین مورد توجه بسیاری از محافل رسانه‌ای و تحلیلی جهان قرار گرفته است؛ وبگاه قطری عربی۲۱ در مقاله‌ای به این سفر پرداخت و نوشت در شرایطی که رژیم صهیونیستی برای مقابله با نفوذ ایران در غرب آسیا تلاش می‌کند، همزمان نظاره‌گر حجم حضور ایران در قاره آفریقاست. به نوشته این وبسایت در حالی که هدف اعلامی ایران از حضور در آفریقا بهبود شرایط اقتصادی‌اش است، اما هدف راهبردی نقویت محور مخالف آمریکا و غرب محسوب می‌شود که تهدیدی در مقابل رژیم اشغالگر قدس به شمار می‌رود.

پایگاه خبری و تحلیلی «المانیتور» آمریکا نیز در گزارشی از این سفر نوشت که دولت فعلی ایران توانسته تجارت میان ایران و آفریقا را دو برابر کند و ایران در حال سرمایه‌گذاری در جهت تقویت حمل و نقل دریایی با آفریقا برای تسهیل تجارت شرکت‌های خصوصی ایرانی در این قاره است.

به نوشته المانیتور، مقامات ایرانی به دنبال فعالیت و نفوذ بلندمدت در آفریقا هستند و تهران که تنها در ۲۱کشور از ۵۴کشور آفریقایی سفارتخانه دارد، می‌خواهد دیپلماسی فعال‌تری داشته باشد و از حالت منفعل فعلی خارج شود.

به نوشته این پایگاه تحلیلی، سفر سیدابراهیم رئیسی به آفریقا، همانند تور آمریکای لاتین، در چارچوب برنامه سیاست خارجی دولت او برای کاهش اثرات مخرب تحریم‌های غرب است.

پربیننده ترین خبرها