دلایل واقعی برخورد روسیه و آمریکا در آسمان سوریه چیست؟

يکشنبه 25 تير 1402 - 18:32

یک کارشناس نظامی سوری گفت: عادی شدن روابط کشورهای عربی و منطقه ای با حکومت سوریه، تحولات اخیر در جنگ روسیه و اوکراین و شکست ضد حمله اوکراین برای ایجاد تغییرات در میدان نبرد، بر اوضاع سوریه سایه افکنده است.

العالم – سوریه

سرتیپ هیثم حسون کارشناس نظامی سوری، در گفت و گو با برنامه مع الحدث شبکه خبری العالم اظهار داشت: با آغاز ورود نیروهای آمریکایی به صحنه سوریه، ائتلافی موسوم به مبارزه با داعش تشکیل شد که در واقع مسئولیتش تضمین ورود نیروهای داعش و استقرار آنها در عراق و حرکت آنها به طرف سوریه برای سیطره بر مناطقی از این کشو، جنگ با ارتش سوریه و تبدیل آنها به بخشی فعال در جنگ علیه حکومت دمشق بود.

حسون ادامه داد: اما پس از استقرار نیروهای روسیه در سوریه، توافق هایی بین آمریکا و روسیه شکل گرفت با این مضمون که هر دو طرف باید از هر اقدامی که منجر به درگیری مستقیم بین نیروی هوایی آمریکا و روسیه شود، خودداری کنند. ضمن اینکه دو طرف با ترسیم خطوط فرضی، توافق کردند که هرگز از این خطوط عدول نکنند، این دو کشور تا زمان شروع جنگ اوکراین به این توافق متعهد بودند اما حمله روسیه به اوکراین و شکست اوکراین در ضد حمله برای تغییر اوضاع جبهه های نبرد، باعث شد نیروهای آمریکایی این توافق را نقض کنند و با هواپیماهای روسی در آسمان سوریه دچار اصطکاک شوند.

این کارشناس نظامی سوری خاطرنشان کرد، آمریکا می داند که تحرکات اخیر کشورهای عربی و منطقه ای در قبال سوریه می تواند نقشه های این کشور را برای تجزیه سوریه خنثی کند لذا شاهد افزایش تحرکات اشغالگران آمریکایی و نیروهای غربی علیه نیروهای روسیه هستیم و همین تحرکات باعث ایجاد برخورد و تنش شده است.

پربیننده ترین خبرها