با حضور نمایندگانی از آمریکا، فرانسه، قطر، مصر و عربستان صورت می گیرد؛

برگزاری نشست پنج جانبه درباره لبنان در قطر

برگزاری نشست پنج جانبه درباره لبنان در قطر
دوشنبه 26 تير 1402 - 12:19

نشست پنج جانبه ای با حضور نمایندگانی از آمریکا، فرانسه، قطر، مصر و عربستان درباره بحران ریاست جمهوری لبنان امروز (دوشنبه) در دوحه قطر برگزار می شود.

العالم - لبنان

روزنامه الاخبار نوشت از بی ثمری طرح فرانسه تا خودداری عربستان از همکاری با آن تا اعتراض قطر علیه آن، اندکی قبل از برگزاری نشست پنج جانبه – که قرار بود امروز در دوحه انجام شود – خبر رسید که آمریکا قصد دارد سطح نمایندگی خود را در این نشست تنزل دهد و به جای باربارا لیو، معاون وزیر خارجه خود در امور خاور نزدیک، معاون وی ایتان گولدریچ را به این نشست بفرستد. تا بار دیگر ثابت کند که همچنان از سنگ اندازی در مسیر حل بحران ریاست جمهوری لبنان ابایی ندارد و همین امر نشان می دهد که هیچ یک از طرف های شرکت کننده در این نشست، اصرار چندانی برای بستن صفحه این بحران ندارند.

در حالی که هنوز اطلاعات جدیدی درباره سفر جان اف لودریان، فرستاده رئیس جمهور فرانسه به این نشست، به دست نیامده است، اما اغلب برآوردها و پیش بینی ها حکایت از آن دارد که حل این بحران به دلیل گره خوردن با تحولات منطقه به خصوص سردشدن روند مذاکرات ایران و آمریکا در عمان، به مشکل خورده است.

در این بین مصوبه پارلمان اروپا با موضوع ابعاد مختلف بحران لبنان – که در دوازدهم ماه جاری به تصویب رسید – این بحران را پیچیده تر از گذشته کرد و پرده از روندی با دشواری های فزاینده برداشت و روشن شد که حل این بحران تا چه اندازه از دسترس دور است. در بند اول این مصوبه به طور غیرقانونی، "احزاب مسلح"، مانع اصلی فرآیند دموکراسی و قانون اساسی شناخته شده اند و تأکید کرده است که این احزاب باید خلع سلاح شوند.

البته کاملا روشن بود که (در چنین مصوبه ای) فقط یک گروه خاص، عامل اصلی بحران اقتصادی و اختلال در روند انتخاب رئیس جمهور و انتخابات شهرداری و ناتمام ماندن تحقیقات مربوط به انفجار بندر بیروت شناخته شود.

در بند 13 این مصوبه درباره آوارگان به "عدم تأمین شرایط لازم برای بازگشت داوطلبانه و محترمانه آوارگان در مناطق درگیری در سوریه" اشاره و بر "ضرورت تأمین بودجه کافی برای تأمین خدمات اساسی برای جوامع آوارگان در کشور"، تأکید و تصریح شده است که بازگشت آوارگان باید بر اساس موازین بین المللی، داوطلبانه و محترمانه و امن باشد.

اکنون همه دیده ها به قطر دوخته شده است؛ امروز نشست پنج جانبه درباره لبنان در این کشور برگزار می شود. منابع آگاه در این باره به روزنامه البناء گفته اند در این نشست، جان اف لودریان، نماینده فرانسه به تشریح پرونده لبنان بر اساس نخستین سفر خود به این کشور و دیدار با نیروهای سیاسی آن و گزارشی که در این خصوص آماده کرده است، خواهد پرداخت.

فرستاده قطر به لبنان هم دیدگاه کشور خود را درباره حل بحران ریاست جمهوری از زاویه ای متفاوت با طرح فرانسه، مطرح خواهد کرد. مخصوصا که دوحه در تلاش است که سرلشکر عماد جوزف، فرمانده ارتش را به ریاست جمهوری برساند.

منابع آگاه می گویند لودریان که از 24 تا 27 ماه جاری به لبنان سفر خواهد کرد، برای آغاز گفتگو بین گروه های لبنانی تلاش خواهد کرد. اما تا این لحظه هیچ یک از گروه های سیاسی به خصوص نیروهای مسیحی، مواضع خود را در قبال این گفتگو مشخص نکرده اند؛ مثلا علاوه بر حزب القوات که تمایلی به شرکت در این گفتگو ندارد، جریان ملی آزاد هم همچنین مواضع خود را روشن نکرده است و معلوم نیست که مشارکت خواهد کرد یا نه.

روزنامه الجمهوری نوشت امروز همه چشمها به دوحه است؛ باید دید نتیجه این نشست پنج جانبه درباره لبنان و آینده پرونده ریاست جمهوری در این کشور چیست و آیا تحرکات و تکاپوهای جان اف لودریان، نماینده فرانسه – که اخیرا به ریاض و دوحه سفر کرده است – نتیجه بخش خواهد بود یا خیر؛ وی با حضور در نشست امروز به تشریح نتایج سفر خود به لبنان و دیدار با گروه های مختلف لبنانی و نیز شرح نتایج رایزنی های خود با امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه و سپس رهبران عربستان و قطر خواهد پرداخت.

پربیننده ترین خبرها