تحلیل کارشناسان از افزایش دامنه اعتراضات و سراشیبی سقوط کابینه نتانیاهو

تحلیل کارشناسان از افزایش دامنه اعتراضات و سراشیبی سقوط کابینه نتانیاهو
پنج‌شنبه 29 تير 1402 - 20:30

به دنبال گسترش روز افزون تظاهرات اعتراضی در سرزمین های اشغالی، کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند که معترضان حالا دیگر فقط به دنبال متوقف کردن اصلاحات قضایی نیستند بلکه خواستار سرنگونی کامل کابینه راستگرای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هستند.

العالم - فلسطین اشغالی

«فارس احمد» روزنامه‌نگار و نویسنده فلسطینی با بیان این که تظاهرات در سرزمین های اشغالی در حال افزایش است، تاکید کرد که هدف جنبش صهیونیست های معترض سرنگونی کل کابینه نتانیاهو و نه فقط نخست وزیر است.

وی می گوید اپوزیسیون سعی می کنند بیشترین تعداد ممکن از ساکنان سرزمین های اشغالی به خیابان ها بکشانند تا علیه کابینه همصدا گردیده و آن را سرنگون کنند.

به گفته این نویسنده فلسطینی، سرعت اعتراضات در حال افزایش است. ایده اصلی در ابتدای اعتراضات نه گفتن به اصلاحات قضایی نتانیاهو بود اما معترضان اکنون به کابینه وی نه می گویند.

وی با اشاره به سفر اسحاق هرتزوگ رییس رژیم صهیونیستی به آمریکا برای مدیریت بحران موجود در سرزمین های اشغالی، خاطرنشان می کند که جو بایدن از او خواست سریع به واشنگتن برود، در حالی که گفته می شود سفر نتانیاهو به آمریکا تا پایان سال جاری به تعویق افتاده است.

«ماجد نعمه» پژوهشگر سیاسی فلسطینی نیز در همین خصوص می گوید: آنچه در رژیم صهیونیستی در جریان است، یک شکاف اجتماعی در میان خود یهودیان است و به رغم اعتراضات و اختلافات موجود در رژیم صهیونیستی، آنها علیه فلسطینی ها و اعراب متحد هستند.

وی معتقد است که آمریکا کارت‌های متعددی برای اعمال فشار قوی بر رژیم صهیونیستی در دست دارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که توافق های کابینه ائتلافی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی زیر پا گذاشته شده و انتخابات جدید برگزار شود.

این پژوهشگر سیاسی فلسطینی خاطرنشان می کند، در این که یهودیان ساکن سرزمین های اشغالی به ویژه آنهایی که از اروپای غربی و آمریکا آمده اند، خود را دموکرات و نماینده برخی ارزش ها می دانند، شکی نیست. آنها می بینند در حال حاضر ایالات متحده یا همان زادگاهشان دیگر به آنها خدمت نمی کند و حتی در بین یهودیان دیاسپورا (جوامع دور از وطن) نیز اختلاف وجود دارد.

پژوهشگر سیاسی عرب می افزاید: نتانیاهو برخلاف میل خود و به ناچار این کابینه ائتلافی شکننده و تندرو را تشکیل داد، چون فقط می خواست با استفاده از مصونیت سیاسی خود را از زندان نجات دهد در حالی که پیگردهای جدی علیه او وجود دارد. از این رو در صدد اصلاحات قضایی و وضع قانونی است که به کنست نسبت به دیوان عالی و قوه قضائیه اولویت و برتری می دهد.

ماجد نعمه با تاکید بر اینکه آمریکا امکان متلاشی کردن کابینه نتانیاهو را از درون دارد، خاطرنشان می کند: کابینه ائتلافی نتانیاهو متحد و یکدست نیست، حتی اگر راست افراطی نژادپرست بتواند تصمیمات خود را تحمیل کند، اما به دلیل قانون انتخابات «اسرائیل»، که اجازه ظهور اکثریتی را نمی دهد کابینه این رژیم به سختی می تواند تصمیمات دشوار را اتخاذ کند و نه تنها نتانیاهو بلکه هیچ کابینه اسرائیلی نمی تواند آن را اجرا کند.

دکتر «امال وهدان» یکی از فعالان سیاسی فلسطینی نیز معتقد است، آمریکا می خواهد اهداف سیاسی خود را در خاورمیانه اجرایی کند اما نمی تواند از طریق کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو بدان دست یابد این درحالی است که اگر واشنگتن بر ضرورت تعلیق اصلاحات قضایی مطرح شده از سوی این کابینه افراطی فشار بیاورد رشته این حکومت تماما ازهم گسسته خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها