ابراز تأسف کاخ سفید از تصویب قانون کاهش اختیارات دیوان عالی رژیم صهیونیستی

ابراز تأسف کاخ سفید از تصویب قانون کاهش اختیارات دیوان عالی رژیم صهیونیستی
سه شنبه 3 مرداد 1402 - 07:38

تعدادی از وزرای احزاب راست افراطی در کابینه ائتلافی نتانیاهو ساعاتی پیش از تصویب قانون «لغو برهان معقولیت» به او هشدار دادند اگر بخواهد مصالحه‌ای درباره لایحه انجام دهد، ائتلاف کابینه را ترک خواهند کرد.

العالم - آمریکا

به نقل از سی‌ان‌ان، کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، تصویب طرح جنجال‌ برانگیز کاهش اختیارات دیوان عالی رژیم صهیونیستی در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی)‌ را «مایه تاسف» خواند.
۶۴ نماینده از ۱۲۰ عضو پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)، در شورهای دوم و سوم بررسی قانون «لغو برهان معقولیت» در چارچوب لایحه تغییرات قضایی، به آن رأی موافق دادند.
سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای در این خصوص گفت : جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به عنوان دوست قدیمی اسرائیل به طور مکرر و به صورت علنی و خصوصی این دیدگاه خود را مطرح کرده است که تغییرات عمده در یک ساختار نیازمند اجماع حداکثری است.
اعتراض های گسترده در سرزمین‌های اشغالی به لایحه تغییرات قضایی کابینه بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه ادامه یافت و بسیاری از مراکز خرید و کسب‌وکارها دست به اعتصاب زدند.
کارین ژان پی‌یر در ادامه افزود: «جای تاسف است که رای‌گیری با اکثریت حداقلی انجام شد.»
او در ادامه گفت: «کاخ سفید خبر دارد که مذاکرات در این‌باره در جریان است و احتمالا طی هفته‌ها و ماه‌های آینده به منظور دستیابی به مصالحه‌ای گسترده‌تر، به رغم تعطیلی کنست، ادامه خواهد یافت.»
سخنگوی کاخ سفید همچنین تاکید کرد: «ایالات متحده به حمایت از تلاش‌های هرتزوگ و دیگر رهبران اسرائیل ادامه خواهد داد، زیرا آنها به دنبال دستیابی به اجماعی گسترده‌تر از طریق گفت‌وگوی سیاسی هستند.»
فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی نیز در بیانیه‌ای از تصویب این قانون در پارلمان رژیم صهیونیستی ابراز تاسف کرده است.
کلیات این قانون ماه گذشته در شور نخست با همین تعداد رأی موافق، تأیید شده بود و کسب آرای اکثریت در نشست روز دوشنبه به مفهوم نهایی شدن آن بود.
عده زیادی از مقامات و مهره‌های مهم پیشین رژیم صهیونیستی تا پیش از آغاز رأی‌گیری روز دوم مرداد با حضور در رسانه‌ها، نمایندگان احزاب ائتلاف را تشویق می‌کردند تا از حمایت از قانون «لغو برهان معقولیت» خودداری کنند.
یائیر لاپید، رهبر جناح اپوزیسیون، در نشست پارلمان گفت : بنیامین نتانیاهو کنترل خود بر این ائتلاف را از دست داده و کابینه «ویرانگر» او اسرائیل را به سوی «فنا» می‌برد.
جمعی از وزیران احزاب راست افراطی در کابینه ائتلافی نتانیاهو ساعاتی پیش از تصویب قانون «لغو برهان معقولیت» به او هشدار دادند اگر بخواهد مصالحه‌ای درباره لایحه انجام دهد یا زمان رأی‌گیری را به تعویق بیندازد، آن‌ها ائتلاف کابینه را ترک خواهند کرد.
یاریو لوین، وزیر دادگستری و طراح لایحه تغییرات قضایی، همراه با سیمحا روتمن، عضو ارشد دیگر حزب لیکود و ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی در صدر کسانی بودند که تهدید خروج از کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی را مطرح کردند.

پربیننده ترین خبرها