حشد الشعبی بیش از 2 هزار نیرو را برای تامین امنیت طویرج در کربلا مستقر کرده است

حشد الشعبی بیش از 2 هزار نیرو را برای تامین امنیت طویرج در کربلا مستقر کرده است
شنبه 7 مرداد 1402 - 14:00

فرمانده عملیات فرات میانه در حشد الشعبی گفت: این فرماندهی بیش از دو هزار نیرو را در 11 محور متوالی برای تامین امنیت مراسم عزاداری طویرج در شهر مقدس کربلا مستقر کرده است.

العالم _ عراق

علی الحمدانی، فرمانده عملیات فرات میانه در حشد الشعبی طی بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: این اقدام بر اساس برنامه و زمان‌بندی تعیین‌شده فرماندهی عملیات فرات میانه در شهر مقدس کربلا انجام گرفته است، به طوری که همه راه‌ها باز است و زائران به طور کامل در امنیت و رضایت خاطر هستند. نیروها به طور کامل هماهنگ هستند و تا کنون هیچ وقفه ای رخ نداده و برنامه ها به طور منظم اجرا شده است.

وی تصریح کرد: «نیروها برای بازرسی زائران و نظارت بر حرکت آنان به منظور حفظ امنیت از آمادگی کامل امنیتی و اطلاعاتی برخوردارند و فرماندهی عملیات فرات میانه بیش از 2 هزار نیرو را برای ایمن سازی منطقه طویرج در شهر مقدس کربلا مستقر کرده است. این عملیات تا پایان مراسم روز عاشورا ادامه خواهد داشت.

الحمدانی افزود: بخش درمانی و پزشکی حشد الشعبی نیز بیش از 20 مرکز پزشکی در ورودی های شهر مقدس کربلا مستقر کرده‌ است. علاوه بر این به دستور رئیس ستاد حشد الشعبی، عزاداری طویرج تحت نظارت دوربین های نظارتی انجام می شود تا از بروز هرگونه مشکلی امنیتی جلوگیری شود.

مراسم طویرج چیست؟

دسته طویرج، طولانی‌ترین دسته عزاداران حسینی به شمار می‌آید. این دسته هر ساله، بزرگترین مراسم عزای حسینی در جهان در روز عاشورا را برگزار می‌کند.

در روز عاشورا بعد از نماز ظهر و عصر عزاداران حسینی از منطقه قنطرة السلام واقع در بیست کیلومتری شرق کربلای معلی و از سمت شهر طویرج به سمت کربلا به حرکت در می آیند و خود را به بین الحرمین می‌رسانند.

عزاداران در طول مسیر به طور منظم و هروله کنان بر سر و سینه زده و این مراسم را با شور و اشتیاق برگزار می‌کنند.

این مراسم غالباً به‌صورت هروله انجام شده و عزاداران در مسیر ۲۰ کیلومتری شهر کوچک طویرج (منطقه موسوم به الهندیه) تا کربلا شعارهای «واحسینا، لبیک یا حسین و وا ویل علی العباس» سر می‌دهند.

ریشه مراسم موسوم به «رَکضَه طُوَیرِج» به سال ۶۱ هجری قمری باز می‌گردد. زمانی که خبر واقعه کربلا، دیر به اهالی الهندیه (طویرج) رسید و آنان دوان‌دوان به قصد یاری سیدالشهدا (ع) به سمت کربلا رفتند اما به موقع نرسیدند.

از آن پس اهالی سوگوار این منطقه هرساله با غمی که عمقی ۱۴ قرنی دارد هروله‌کنان مسیر بین محل زندگی خود تا کربلا را می‌دوند.

پربیننده ترین خبرها