پیشرفت گفتگوی حزب‌الله و جریان آزاد ملی لبنان؛ موضع باسیل به حزب‌الله نزدیک شد

پیشرفت گفتگوی حزب‌الله و جریان آزاد ملی لبنان؛ موضع باسیل به حزب‌الله نزدیک شد
شنبه 7 مرداد 1402 - 18:52

روزنامه های عرب زبان امروز (شنبه) از امیدواری رئیس پارلمان لبنان نسبت به گفت وگوهای جریان ملی آزاد لبنان به ریاست جبران باسیل و حزب الله درخصوص موضوع ریاست جمهوری این کشور و پیشرفت محسوس این گفت وگوها و نزدیک شدن مواضع باسیل به حزب الله خبر دادند.

العالم - لبنان

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از برخی منابع سیاسی بدون ذکر نام نوشت: گفت وگو میان حزب الله و جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی پیشرفت ملموسی داشته است و همین امر باعث شد که نبیه بری رئیس پارلمان لبنان بعد از دیدار دومش با ژان ایو لودریان فرستاده ویژه فرانسه به بیروت، کلام خود را تکرا کرده و بگوید که روزنه مثبتی در دیوار بحران ریاست جمهوری لبنان ایجاد شده است.

این منابع افزودند: دلیل خوشبینی نبیه بری، فضای حاکم بر دیدارهای لودریان با روسای فراکسیون های پارلمانی لبنان در سفر اخیرش به بیروت نبوده بلکه بیشتر به خاطر فضای مثبت از سرگیری گفت وگوها میان حزب الله و باسیل بوده است.

به نوشته این روزنامه، در سایه بازگشت گفت وگوها میان حزب الله و باسیل، رهبران حزب الله بر این مساله پافشاری دارند که دو همپیمان خود یعنی نبیه بری و سلیمان فرنجیه رئیس جریان المرده (و نامزد حزب الله و جنبش امل برای تصدی پست ریاست جمهوری لبنان) را از روند این گفت وگوها مطلع کنند.

منابع سیاسی یاد شده گفتند: جبران باسیل از طریق بازگشت خود به گفت وگو ها با حزب الله به دنبال تلف کردن وقت نیست و گفت و گوهای وی با حزب الله با مخالفت فراکسیون «لبنان قوی» (وابسته به جریان آزاد ملی) و خود این جریان مواجه نخواهد شد.

این منابع تاکید کردند که پیشرفت در مذاکرات حزب الله با جبران باسیل به این دلیل است که باسیل احساس می کند که تلاش های وزارت خزانه داری آمریکا برای برداشتن تحریم های وضع شده علیه او سوی واشنگتن به بن بست رسیده است و همراهی اش با جناح اپوزیسیون بر سر نامزدی "جهاد ازعور" برای تصدی پست ریاست جمهوری دوام نخواهد آورد.

در این راستا، یک منبع در حزب الله لبنان امروز شنبه در گفت وگو با روزنامه الدیار لبنان تاکید کرد که اظهارات باسیل در راستای تشویق به انجام گفت وگو و به توافق رسیدن جریان ملی آزاد و حزب الله و جنبش امل بر سر ریاست جمهوری است.

به نوشته الدیار، همچنین اظهارات باسیل نشان می دهد که وی از شرط قبلی خود مبنی بر مخالفت با نامزدی سلیمان فرنجیه کوتاه آمده است.

این منابع تاکید کردند که موضع جبران باسیل در خصوص موضوع ریاست جمهوری به موضع حزب الله نزدیک شده است.

به نوشته این روزنامه، برخی منابع سیاسی دیگر تاکید کردند که جبران باسیل با یک معضل سخت رو به رو شد زیرا دید که قادر به حرکت به سمت جلو با مخالفان نیست و به دستاورد های راضی کننده ای نخواهد رسید. وی همچنین به این نتیجه رسید که حزب الله در راستای کوتاه آمدن از نامزدی سلیمان فرنجیه نیست بنابراین تصمیم گرفت که با حزب الله توافق کند.

همچنین روزنامه الاخبار لبنان نوشت: در تماس ها و گفت و گوهای اخیر حزب الله و جریان آزاد ملی در چند ساعت گذشته، پیشنهادهایی به منظور رسیدن به یک تفاهم درباره برنامه ها و گزینه رئیس جمهوری آینده ارائه شده است.

براساس اطلاعاتی که الاخبار کسب کرده است، "نشست هایی که پیش از این میان دو طرف برگزار شده است، به ارائه پیشنهادهای مفصلی از سوی «جبران باسیل» درباره برنامه همکاری در مرحله آینده منجر شده است و این پیشنهادها دو موضوع اصلی را دربر می گیرد. نخست اینکه تلاش ها به مشارکت همه جریان های لبنانی در حکومت آینده منجر شود و انتخاب رئیس جمهوری آینده با موافقت و حمایت جریان ملی آزاد به عنوان برجسته ترین جریان مسیحی انجام شود که این موضوع پیشتر نیز مورد تایید حزب الله قرار گرفته بود. "

"دوم اینکه تفاهمی درباره سرفصل های برنامه رئیس جمهوری آینده صورت گیرد و این برنامه با اولویت های پیشتر اعلام شده توسط جریان ملی آزاد در تضاد نباشد و نگرانی های حزب الله نیز مورد توجه قرار گیرد."

براین اساس، "باسیل از حزب الله خواسته است که با پیشنهادهای وی موافقت و با او و با دیگر هم پیمان ها برای برداشتن گام های عملی همکاری شود تا فضا برای اعلام تفاهم بزرگ و انتخاب رئیس جمهوری فراهم و آماده شود."

لبنان بیش از هشت ماه است که با بحران خلا ریاست جمهوری مواجه است و گروههای سیاسی در این کشور برغم تلاش های داخلی و منطقه ای هنوز نتوانستند به یک اجماع دست یابند.

در حالیکه حزب الله و جنبش امل لبنان حمایت خود را از فرنجیه رئیس جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری اعلام کرده اند، جناح مقابل از دستیابی به توافق بر سر معرفی «جهاد ازعور» به عنوان نامزد خود برای تصدی این پست خبر داده اند.

این در حالی است که برخی جریان های سیاسی لبنانی نیز با حمایت برخی کشورها به دنبال انتخاب گزینه سوم و به طور مشخص ژنرال جوزف عون فرمانده ارتش هستند؛ هرچند که اجماعی در این زمینه نیز در داخل لبنان وجود ندارد.

پارلمان لبنان به رغم برگزاری دوازدهمین جلسه متوالی برای انتخاب ریاست جمهوری تاکنون نتوانسته جانشین «میشل عون» رئیس جمهور سابق را که دوره ریاستش در اکتبر گذشته به پایان رسید، تعیین کند.

در دوازدهمین جلسه فرنجیه و ازعور در رقابتی تنگاتنگ نتوانستند رای لازم را برای تصدی این کرسی به دست بیاورند.

به گزارش ایرنا، در پی ناکامی پارلمان لبنان در انتخاب رئیس جمهور این کشور برای دوازدهمین بار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تنها راه پایان دادن به خلاء در نهاد ریاست جمهوری این کشور را گفت وگوی بین طیف ها و جریان های مختلف سیاسی دانست.

پربیننده ترین خبرها