گزارش | چراغ سبز ایکواس برای انجام عملیات نظامی قریب الوقوع در نیجر

جمعه 20 مرداد 1402 - 22:25

پس از انتشار اخباری مبنی بر تهدید کودتاچیان در نیجر به کشتن محمد بازوم، در صورت مداخله نظامی در این کشور، درخواست های بین المللی برای آزادی فوری بازوم و خانواده اش و دیگر افراد بازداشت شده افزایش یافت.

العالم - آفریقا

اتحادیه اروپا و آفریقا خواستار آزادی فوری محمد بازوم رئیس جمهور نیجر شدند، این در حالی است که آمریکا به سران کودتا درباره به خطر افتادن جان محمد بازوم هشدار داد.

در تحولی دیگر در این زمینه، اتحادیه آفریقا حمایت خود را از تصمیمات جامعه اقتصادی کشورهای غربی قاره (ایکواس) در مورد نیجر اعلام کرد و از جامعه جهانی خواست تا برای حمایت از رئیس جمهور بازداشت شده نیجر تمام تلاش خود را بکارگیرد.

پیش از این، ایکواس گفته بود که همه گزینه ها برای پایان دادن به کودتای نیجر هنوز روی میز هستند.

الحسن وتارا، رئیس جمهور ساحل عاج نیز فاش کرد که ایکواس برای شروع عملیات نظامی قریب الوقوع در نیجر چراغ سبز نشان داده است.

رهبران ایکواس در پایان نشست سران خود در ابوجا، بر حمایت از حل و فصل دیپلماتیک بحران تاکید کرده و گفتند همه گزینه‌ها از جمله استفاده از گزینه نظامی روی میز است.

آنها همچنین اعلام کردند که این گروه اقداماتی از جمله بستن مرز با نیجر را اعمال خواهد کرد.

علاوه بر این، آمریکا و فرانسه حمایت کامل خود را از تصمیمات جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا(ایکواس)، در مورد حل و فصل بحران در نیجر اعلام کردند.

این در حالی است که فرانسه حمایت کامل خود را از کلیه تصمیمات اتخاذ شده در اجلاس سران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در مورد نیجر، از جمله استقرار نیروهای ذخیره این سازمان برای بازگرداندن دولت قانونی اعلام کرده است.

در حالی که محکومیت های بین المللی در مورد بازداشت رئیس جمهور نیجر ادامه دارد، حامیان شورای موسوم به "شورای ملی حمایت از میهن" در نیجر با برگزاری تظاهرات، تصمیمات ایکواس علیه رهبران کودتا را محکوم کردند.

تظاهرکنندگان مخالفت خود را با تضییع حقوق آنها در برخورداری از آزادی و استقلال توسط فرانسه را اعلام کردند.

پربیننده ترین خبرها