پیروزی دیپلماتیک جدید.. ایران شهروندان و دارایی های خود را از اسارت آمریکا آزاد می کند

پیروزی دیپلماتیک جدید.. ایران شهروندان و دارایی های خود را از اسارت آمریکا آزاد می کند
شنبه 21 مرداد 1402 - 09:53

ایران بعد از یک عملیات پیچیده دیپلماتیک، با میانجیگری قطر، توانست میلیاردها دلار دارایی خود که توسط آمریکا به طور غیر قانونی بلوکه شده بود و نیز دو تن از شهروندان خود را که به بهانه های واهی و ظالمانه توسط آمریکا زندانی شده بودند، آزاد کند.

العالم - تحلیل روز

ایران در مقابل پنج نفر از جاسوسان آمریکایی را که در دادگاه های ایران محاکمه شده بودند، آزاد می کند. این جاسوسان تنها زمانی تحویل آمریکا داده خواهند شد، که این کشور دارایی های بلوکه شده ایران را به طور کامل به قطر تحویل دهد.

در جزئیات این خبر آمده است: دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی که شش میلیارد دلار براورد شده است، ابتدا تحویل سوئیس و سپس تحویل قطر داده می شود. همین روند در مورد پول های بلوکه شده ایران در بانک تجارت عراق تکرار خواهد شد. این دارایی ها پس از آنکه تحویل ایران شوند، به صلاحدید دولت جمهوری اسلامی ایران و بر اساس نیازمندی های کشور هزینه خواهند شد.

نکته جالب توجه این است که در برابر این پیروزی دیپلماتیک بزرگ ایران بر قلدری و خودسری آمریکا، برخی مقامات آمریکایی در تلاش هستند با القای این ادعا که ایران اختیار استفاده از این دارایی ها را ندارد، ارزش این پیروزی را از بین ببرند.

گفتنی است آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است دارایی های ایران در حساب های محدود شده باقی می ماند تا مطمئن شویم که این کشور از آنها در موارد تحریم شده استفاده نکند.

به نظر می رسد که مخاطب اصلی این جمله بلینکن دولتمردان آمریکایی اند وگرنه دارایی های آزادشده ایران که در کره جنوبی بلوکه شده بودند، به بانک های سوئیس و از آنجا به دو بانک قطر و در نهایت به حساب های ایرانی در این دو بانک انتقال خواهند یافت تا در اختیار ایران قرار گیرد.

چیزی که قطعی است این است که پس از انتقال این پول ها به حساب بانک های ایرانی، بانک مرکزی ایران اختیار کامل برای نحوه استفاده از این پول ها را خواهد داشت و می تواند کالاهای اساسی مورد نیاز و دارو و دیگر کالاها و نیازمندی های خود را تأمین کند، لذا این ادعا که ایران هیچ اختیاری در نحوه هزینه این پول ها ندارد، پوچ و بی اساس است.

این پیروزی دیپلماتیک ایران گویای این حقیقت است که این کشور هرگز به آمریکا اجازه نمی دهد که هر طور بخواهد ملت ایران را از حقوق و دارایی هایش محروم کند، کما اینکه در برابر قوانین ظالمانه آمریکا در جهان هم ساکت نمی نشیند.

حقیقت دیگری که در ورای این پیروزی است، این است که ایران از هیچ تلاشی برای دفاع از حقوق ایرانیان در سراسر جهان فروگذار نمی کند و اجازه نمی دهد شهروندانش بدون هیچ گناهی در زندان های آمریکا باقی بمانند و تا آنها را آزاد نکند، دست از تعقیب مجرمان برنمی دارد.

پربیننده ترین خبرها