توافق ایران و آمریکا برای آزادسازی پولهای بلوکه شده و آزادی زندانیان

توافق ایران و آمریکا برای آزادسازی پولهای بلوکه شده و آزادی زندانیان
شنبه 21 مرداد 1402 - 14:41

کارشناس مسائل ایران و مدیر مرکز الکترونیک الخنادق گفت: بازگشت آمریکا به گفتگو با ایران، نتیجه شکست سیاست های جنگ طلبانه این کشور در منطقه و شکست در برابر جمهوری اسلامی ایران است.

العالم - نظرکده

دکتر محمد شمص، کارشناس مسائل ایران خاطرنشان کرد: دولت آمریکا حاضر نبود درباره آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در ازای آزادی زندانیان خود گفتگو کند چون با این کار در برابر افکار عمومی در تنگنا قرار می گرفت.

وی تأکید کرد که آمریکا حاضر نیست در مقابل رسانه های این کشور درباره آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در ازای آزادی زندانیان آمریکایی حرفی بزند چون در مقابل افکار عمومی دچار تنگنا می شود. اما این اتفاق عملا رخ داده است و امروز شاهد مذاکراتی با کره جنوبی و عراق درباره نحوه تحویل پولها و ارسال آن به ایران هستیم.

وی افزود: درباره نحوه برداشت این پول ها، ایران این موضوع را مربوط به حاکمیت ملی خود می داند و معتقد است که آمریکا حق ندارد درباره نحوه استفاده از این دارایی شرط تعیین کند.

تام حرب، مدیر ائتلاف خاورمیانه ای برای دموکراسی هم به نوبه خود دولت بایدن را دولتی با مواضع پر ابهام به خصوص در قبال ایران توصیف کرد و گفت که توافق آمریکا با ایران درباره اموال بلوکه شده ایران، صرفا توافقی است از طرف دولت بایدن و هیچ کس نمی داند که آیا بایدن تضمین هایی به ایران داده است که کنگره از آن بی خبر است یا خیر؟

وی تصریح کرد که مواضع آمریکا به شدت پرابهام است؛ دولت آمریکا می گوید مبادله زندانیان با پول نبوده بلکه با زندانیان طرف مقابل صورت گرفته است و این ناشی از ناکامی مقامات آمریکایی در تحمیل خواسته های خود به ایران است.

پربیننده ترین خبرها