یک مقام مسئول: شرایط برای آغاز سرمایه گذاری عربستان در ایران مهیاست

یک مقام مسئول: شرایط برای آغاز سرمایه گذاری عربستان در ایران مهیاست
شنبه 21 مرداد 1402 - 14:15

مهدی صفری، معاون امور دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران گفت که شرایط برای آغاز سرمایه گذاری عربستان در ایران آماده شده است. وی افزود تعدادی از صنایع فلزی در ایران نیز در انتظار سرمایه گذاری مشترک با عربستان هستند.

العالم - ایران

صفری در یک مصاحبه مطبوعاتی که امروز شنبه منتشر شد، تصریح کرد که ایران می تواند محصولات صنایع فلزی، میوه، سبزیجات، سرامیک و مصالح ساختمانی به عربستان صادر کند و از توان و امکانات خوبی در زمینه صنایع فلزی و تولیدات نانودارو و بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی و غیره برخوردار است. از دیگر مسائل مورد بحث همچنین می توان به سرمایه گذاری های متقابل و مشترک داخل عربستان اشاره کرد. کما اینکه شرایط در ایران هم، برای هتل سازی و غیره فراهم است و به طور کلی شرایط برای تجارت و صدور خدمات مهندسی و غیره آماده است.

وی به سفر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران به عربستان و دیدارها و گفتگوهای او اشاره کرد و گفت: از دید ما فضای بسیار مناسبی به وجود آمده است و ما امیدواریم با آغاز به کار سفیر جدید ایران در عربستان، این روند شتاب پیدا کند.

معاون امور دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین به امکان استفاده دوباره ایران از وام های بانک توسعه اسلامی اشاره کرد و گفت که ایران به تازگی آخرین قسط های وام گذشته را پرداخت کرده است و می تواند وام جدید بگیرد.

صفری با اشاره به توافقنامه های امضا شده بین ایران و اندونزی، سوریه، ونزوئلا، نیکارگوا و چند کشور آفریقایی دیگر برای کاهش تعرفه گمرکی خاطرنشان کرد که این توافق ها، توافق های خوبی هستند اما مستلزم توسعه صنایع ملی ایران هستند.

وی درباره بخش گردشگری پزشکی در ایران گفت که ایران باید در تمام کشورهایی که بیمارانشان برای درمان به ایران می آیند، درمانگاه تأسیس کند تا از این طریق با شناسایی موارد، بیماران خارجی را برای درمان از طریق کانال های رسمی به ایران بفرستد. وی خاطرنشان کرد که به عنوان نمونه، هر هفته یک هواپیما از عمان بیمارانی را که نیازمند خدمات چشم پزشکی و گوارش هستند به شیراز منتقل می کند. اینجا لازم است تا با ترتیب دادن پروازهای سازمان یافته، دست دلالان را قطع کنیم، کما اینکه دفاتر فروش بلیط می توانند با مطب ها و بیمارستان های مرتبط، همکاری کنند.

پربیننده ترین خبرها