بازگشت آمریکا به مذاکره نتیجه شکست در برابر ایران است+فیلم

شنبه 21 مرداد 1402 - 11:53

دکتر محمد شمص، کارشناس مسائل ایران و مدیر مرکز الکترونیکی الخنادق، گفت بازگشت آمریکا به گفتگو با ایران، نتیجه شکست سیاست های جنگ طلبانه این کشور در منطقه و شکست در برابر جمهوری اسلامی ایران است. وی تأکید کرد که دولت آمریکا حاضر نبود درباره آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران در ازای آزادی اسرای خود گفتگو کند چون با این کار در برابر افکار عمومی در تنگنا قرار می گرفت.

العالم - ایران

محمد شمص در گفتگو با شبکه خبری العالم خاطرنشان کرد که مذاکره درباره آزادی پنج مزدور آمریکایی از دو سال قبل آغاز شده است و در همان زمان دو کشور درباره آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران به توافق رسیدند اما آمریکایی ها طبق معمول، از تعهدات خود شانه خالی کردند.

وی همچنین به توافق صورت گرفته در مارس 2021 اشاره کرد و گفت: این اتفاق به خودی خود یک اتفاق مثبت است.. نگرش ایران و آمریکا به این اتفاق همین گونه است.. به اعتقاد من پرونده مزدوران آمریکایی و زندانیان ایرانی با مذاکرات هسته ای گره خورده است.

محمد شمص با اشاره به جنگ ترکیبی اخیر علیه ایران به فرماندهی "سنتکام"، نیروهای آمریکایی در منطقه و با مشارکت عربستان سعودی تصریح کرد: بدیهی است که آنها امید داشتند بتوانند نظام جمهوری اسلامی را براندازند اما شکست خوردند و امروز بازگشت آمریکا به مذاکره با ایران، نتیجه همین شکست است .. کما اینکه امضای تفاهمنامه بین عربستان و ایران هم حاصل شکست جنگ های عربستان در منطقه است.

وی افزود: به اعتقاد من آمریکا به دنبال توافق با ایران است و تقویت حضور نظامی این کشور در منطقه صرفا به منظور راه انداختن هیاهوی سیاسی برای گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکره با ایران است.

این کارشناس خاطرنشان کرد که مقامات آمریکا به این دلیل حاضر نیستند در برابر رسانه های آمریکایی درباره مبادله دارایی ها یا آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در مقابل آزادی زندانیان صحبت کنند که نمی خواهند در برابر افکار عمومی در تنگنا قرار گیرند.

وی در پایان گفت: درباره نحوه برداشت این پول ها، ایران این موضوع را مربوط به حاکمیت ملی خود می داند و معتقد است که آمریکا حق ندارد درباره نحوه استفاده از این دارایی شرط تعیین کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها