انتقاد پکن از تشدید حضور نظامی واشنگتن در آسیا؛

چین: آمریکا در تدارک ایجاد ناتوی کوچک در آسیا است

چین: آمریکا در تدارک ایجاد ناتوی کوچک در آسیا است
دوشنبه 16 مرداد 1402 - 15:12

یک پایگاه خبری چین در گزارشی اعلام کرد آمریکا با توسعه همکاری به اصطلاح راهبردی خود با ژاپن و کره جنوبی بدنبال ایجاد «ناتوی کوچک» در آسیا است.

العالم ـ آمریکا

پایگاه خبری گلوبال تایمز چین خاطرنشان کرد، تلاشهای آمریکا برای ایجاد ناتوی کوچک در آسیا در حالی روند افزایشی به خود گرفته است که این روزها مصادف با هفتاد و هشتمین سالروز حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی، جهان و بویژه مردم ژاپن هنوز هم صحنه های هولناک این جنایت در آسیا را مقابل چشمان خود دارند و با وجود چنین شرایطی، واشنگتن باز هم همچنان اصرار بر تشدید حضور نظامی خود در آسیا از طریق توسعه مرزهای ناتو تا ژاپن و کره جنوبی است؛ امری که می تواند امنیت و آرامش آسیا را به مخاطره بیافکند.
به نوشته گلوبال تایمز، کارشناسان چینی می گویند تقویت همکاری راهبردی ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی در واقع ایجاد یک "ناتوی کوچک" در منطقه هند و اقیانوس آرام است و تنها به امنیت منطقه آسیب می رساند.
کارشناسان چینی این اظهارات را پس از آن اعلام کردند که که فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن ۱۵ مرداد ابراز امیدواری کرد به منظور گفت و گو درباره تقویت بیشتر همکاری استراتژیک سه جانبه با سران ایالات متحده و کره جنوبی در نشستی شرکت کند که اواخر ماه جاری میلادی به میزبانی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کمپ دیوید برگزار می شود.
کیشیدا روز جمعه (۱۳ مرداد ماه) هم در یک کنفرانس خبری ابراز امیدواری کرد روابط ژاپن با آمریکا و کره جنوبی افزایش یابد. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای در ۲۸ ژوئیه (۶ مرداد) گفت، بایدن در ۱۸ اوت (۲۷ مرداد ماه) در کمپ دیوید میزبان کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن و یون سوک یول، رئیس جمهوری کره جنوبی خواهد بود.
رسانه ها گزارش دادند که مذاکرات آتی اولین نشست مستقل سران رهبران خواهد بود، اگرچه آنها جلسات سه جانبه ای را در حاشیه کنفرانس های بین المللی و مناسبت های دیگر برگزار کرده اند.
در این بیانیه آمده است که این نشست بر گسترش همکاری ها در منطقه از جمله مقابله با تهدیدات موشکی و تقویت روابط با کشورهای جنوب شرق آسیا و جزایر اقیانوس آرام متمرکز خواهد بود. بر اساس گزارش رسانه ها، علاوه بر این، رهبران سه کشور در نظر دارند نشست های سه جانبه خود را به یک رویداد عادی برای نشان دادن روابط نزدیک خود در بحبوحه به اصطلاح تهدیدهای امنیتی فزاینده از سوی کره شمالی و چین تبدیل کنند.
برخی از ناظران این موضوع را به این معنا تفسیر کردند که سه کشور برای مهار نفوذ فزاینده چین در منطقه و مقابله با نگرش تزلزل ناپذیر پکن در حل مسئله تایوان با یکدیگر همکاری خواهند کرد.
تحلیلگران خاطرنشان کردند اصطلاح تقویت همکاری استراتژیک در واقع ایجاد یک «ناتوی کوچک» در منطقه هند و اقیانوس آرام است که سبب تشدید ناآرامی در منطقه و ایجاد تنش و رقابت تسلیحاتی خواهد شد.
لو چائو کارشناس مسائل شبه جزیره کره در آکادمی علوم اجتماعی لیائونینگ چین روز یکشنبه به گلوبال تایمز گفت: ایالات متحده تمایل دارد با هدف مهار چین دخالت خود را در امور منطقه ای در آسیا و اقیانوسیه افزایش دهد حتی اگر چنین مداخلات نظامی، تشدید ناآرامی در منطقه و برهم خوردن ثبات را به دنبال داشته باشد.
لو گفت: ژاپن با تقویت همکاری نظامی خود با آمریکا به دنبال یک اتحاد نظامی منطقه ای با هدف احیای حضور نظامی خود در آسیا و اقیانوسیه است.

وی افزود: در خصوص کره جنوبی می توان گفت سیاست خارجی یکجانبه دولت یون در قبال ایالات متحده، این کشور را دنبال روی راه ایالات متحده و ژاپن می کند. تحلیلگران خاطرنشان کردند که روابط پر تنش ژاپن و کره جنوبی پس از «سر خم کردن» دولت یون در مقابل توکیو برای برای خشنود کردن ایالات متحده و همکاری با واشنگتن-آسیا-اقیانوسیه برای مقابله با چین، رو به گرمی گرائیده است.
به گزارش ایرنا، بر اساس این گزارش، روابط چین با ژاپن و کره جنوبی به دلیل تمایل توکیو و سئول برای خوش خدمتی به واشنگتن در منطقه تیره شده است.
بنابر این گزارش، بهای گرم شدن روابط بین ژاپن و کره جنوبی، فروپاشی صلح و ثبات منطقه ای است.
کارشناسان چینی می گویند مجموعه ای از اقدامات ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی نه تنها خطر تقابل بین بلوک های منطقه ای را افزایش می دهد و اعتماد متقابل از قبل شکننده بین همه طرف ها را تضعیف می کند، بلکه سبب تضعیف منافع امنیتی استراتژیک سایر کشورها در منطقه می شود.

پربیننده ترین خبرها