مرزبانان سعودی به کشتار دسته‌جمعی اتیوپیایی‌ها در مرز یمن متهم شدند

مرزبانان سعودی به کشتار دسته‌جمعی اتیوپیایی‌ها در مرز یمن متهم شدند
دوشنبه 30 مرداد 1402 - 10:02

دولت عربستان ادعاهای گزارشگران سازمان ملل درباره قتل‌های فرامرزی علیه مهاجران را رد کرده است.

العالم ـ‌ عربستان سعودی

بنابر گزارش گاردین، مرزبانان سعودی به کشتن صدها شهروند اتیوپی با استفاده از سلاح‌های سبک و مواد منفجره در یک کارزار هدفمند متهم شده اند.
این ادعاها در تحقیقاتی توسط دیده‌بان حقوق بشر مطرح شده که با ده‌ها نفر از اهالی اتیوپی مصاحبه کرده است. آنها گفتند در حالی که قصد داشتند از یمن به عربستان سعودی بروند توسط نیروهای مرزی مورد حمله قرار گرفتند.
دیده‌بان حقوق بشر با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، عکس‌های تلفات مرتبط با بیش از ۲۰ حادثه، شهادت شاهدان توسط بازماندگان و بررسی جراحات افراد توسط کارشناسان پزشکی قانونی، تصویری از یک کمپین فزاینده خشونت به منظور هدف گرفتن افرادی که در تلاش برای عبور از مرز هستند، تهیه کرده است.
گاردین برای دریافت اظهار نظر و واکنش مقامات، با وزارت امور خارجه عربستان و سفارت سعودی در لندن تماس گرفته است.
اما در ماه مارس، دولت عربستان ادعاهای گزارشگران سازمان ملل درباره «الگوی نظام‌مند قتل‌های فرامرزی در مقیاس وسیع و بی‌رویه توسط نیروهای امنیتی سعودی علیه مهاجران، از جمله پناهجویان و قربانیان قاچاق» را «قاطعانه رد کرد».
صدها هزار اتیوپیایی در عربستان زندگی و کار می‌کنند. بسیاری به دلایل اقتصادی به عربستان مهاجرت می‌کنند، اما برخی به دلیل نقض حقوق بشر در اتیوپی، از جمله در طول جنگ شدید اخیر در شمال این کشور، مجبور به ترک این کشور شده اند.
این قتل‌های ادعا شده در مسیر اصلی ترانزیت مهاجران که توسط قاچاقچیان انسان بین الجوف در عربستان سعودی و سعده در یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد، منطقه‌ای که هم‌مرز با استان جیزان عربستان سعودی است، رخ داده است.

پربیننده ترین خبرها