حضور ایران در اجلاس بریکس؛ خلع سلاح آمریکا از نیزه دلار برگُرده اقتصاد جهانی در راه است

حضور ایران در اجلاس بریکس؛ خلع سلاح آمریکا از نیزه دلار برگُرده اقتصاد جهانی در راه است
دوشنبه 30 مرداد 1402 - 22:42

آفریقای جنوبی سه شنبه (31 مرداد ماه) میزبان اجلاس سه روزه بریکس در ژوهانسبورگ خواهد بود اجلاسی که گفته می شود طی آن شماری از کشورها امکان عضویت در این گروه را خواهند یافت، موضوعی که به کابوسی برای غرب به رهبری آمریکا و همچنین هژمونی آن بر اقتصاد جهانی بدل شده است.

العالم - کشکول

درخواست ده ها کشور جهان برای پیوستن به بلوک اقتصادی بریکس به وضوح نشان دهنده استیصال بسیاری از کشورها از نظم جهانی کنونی تحت سلطه آمریکا است که بر پایه های ناعادلانه استوار است و منافع کشورهای در حال توسعه و فقیر در آن، نه تنها مورد توجه قرار نگرفته است که در آتش این سیستم سوخته است.

به رغم این که آمریکا در ظاهر هرگونه تلاش برای تضعیف این بلوک اقتصادی را رد می کند، اما کارشناسان بر این باورند که ترس آمریکا از گروه بریکس بی دلیل نیست، زیرا جهان در حال گذر از یک معضل بزرگ اقتصادی است که در آن نهادهای سنتی جهانی متزلزل شده و پیامدهای آن برای واشنگتن سنگین خواهد بود.

از سوی دیگر، گروه بریکس و کشورهایی که در حال حاضر تحت لوای آن هستند، یعنی روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی، خود را به عنوان یک بلوک اقتصادی معرفی می کنند که به دنبال شکستن سلطه غرب بر اقتصاد جهانی است و احتمالاً در آینده نزدیک به نمادی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد در جهان تبدیل خواهد شد.

به منظور نشان دادن حمایت جهانی از این بلوک اقتصادی در حال ظهور، آفریقای جنوبی از حدود 67 کشور از قاره آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و کارائیب برای شرکت در این اجلاس دعوت کرده است.

درخواست های 23 کشور برای الحاق به این بلوک تنها موضوعی نیست که آمریکا را نگران می کند، بلکه موضوع دیگری نیز در نشست فردای بریکس مطرح خواهد شد که آمریکا را بیشتر آشفته می سازد که عبارت است از: استفاده از ارزهای محلی کشورهای عضو به عنوان جایگزین دلار آمریکا در معاملات تجاری. نکته اینجاست که تاکنون آمریکا دلار را به سلاحی برای سرکوب کردن و گرسنه نگه داشتن مردم دنیا تبدیل کرده است.

دربین شخصیت های مهمی که در اجلاس بریکس مشارکت خواهد کرد و کشورش درخواست پیوستن به بریکس را ارائه کرده است، ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران است که چند روز پیش تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره الحاق ایران به بریکس گفتگو کرد.

ناظران معتقدند که آمریکا از هیچ تلاشی برای ایجاد تفرقه بین کشورهای بریکس به امید تضعیف این بلوک دریغ نمی‌کند. همچنین واشنگتن برای تضعیف این بلوک از ابزارهایی مانند دعوت از اعضای بریکس برای شرکت در نشست‌های مؤسسات وابسته به غرب استفاده می کند. موسسات و نشست هایی همچون گروه هفت، نشست چندجانبه اخیر که در جده درباره جنگ اوکراین بدون مشارکت روسیه برگزار شد، ارائه نسخه غربی طرح کمربند و جاده چین به کشورهای در حال توسعه و مکانیسم تحریم.

کشورهایی که قصد پیوستن به این بلوک را دارند باید مراقب ترفندهای آمریکا و غرب با هدف حفظ هژمونی و سلطه گری آنها بر اقتصاد جهانی باشند چراکه غرب به سرکردگی آمریکا برای تضعیف هرگونه تلاش کشورها درخصوص رهایی از سلطه دلار از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها