پیوستن به بریکس؛ انگیزه‌ها و مزیت‌های اقتصادی برای ایران چیست؟!

پیوستن به بریکس؛ انگیزه‌ها و مزیت‌های اقتصادی برای ایران چیست؟!
پنج‌شنبه 2 شهريور 1402 - 22:38

کشورهای عضو بریکس با پیوستن ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سه کشور دیگر به این گروه قدرت‌های اقتصادی نوظهور موافقت کردند.

العالم - كشكول

خبر پیوستن ایران به بریکس بیش از خبر پیوستن سایر کشورها بر آمریکا تأثیر گذاشت؛ ایران به دلیل تحریم‌های ناعادلانه آمریکا در چهار دهه گذشته در مقایسه با سایر کشورهای جهان بیشترین آسیب را از استفاده ابزاری واشینگتن از دلار دیده است.

ایران از طریق دیپلماسی فعال به دنبال پیوستن به گروه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه بلوک‌های اقتصادی بوده است تا اقتصاد خود را به جلو پیش ببرد و از تبعات تحریم‌های ظالمانه بکاهد.

ایران در گروه بریکس به اهداف خود دست خواهد یافت زیرا با کشورهای بنیان‌گذار این گروه برسر دلارزدایی هم‌نظر است و از سوی دیگر با سایر اعضا برای دست‌یابی به روابط نزدیک اقتصادی توافق دارد.

از سوی دیگر بریکس مکانیسم عادلانه‌تری به نسبت موسسات مالی نظام فعلی جهانی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول دارد که نه تنها حقوق کشورهای در حال توسعه و فقیر را در نظر نمی‌گیرند، بلکه با تحمیل قدرت بر مشکلات اقتصادی این کشورها افزوده و بحران های مالی آنها را پیچیده‌تر می‌کنند.

تصمیم پیوستن ایران به گروه بریکس، ضربه سنگینی به تلاش‌های غرب به رهبری آمریکا برای منزوی کردن تهران وارد کرد؛ پیوستن ایران به این گروه، روابط اقتصادی قدرت‌های نوظهور جهانی را تقویت خواهد کرد و سهم بسزایی در تحقق اهداف برنامه‌های توسعه‌ای، جذب شرکای اقتصادی جدید در سطوح منطقه‌ای و بین المللی و دستیابی به منابع مالی جدید خواهد داشت.

دستاورد اصلی گروه بریکس که می تواند دلار را ویران کند، تاسیس بانک توسعه جدید است که تا زمان انتشار پول واحد، به کشورهای عضو به جای دلار با پول ملی‌شان وام می‌دهد؛ ساز و کار این بانک بر عکس ساز و کار بانک جهانی است به نحوی که کشورهای در حال توسعه از سهم رای بیشتری در آن نسبت به کشورهای عضو در بانک جهانی برخوردار هستند.

در این میان، ایران می ‌تواند از کشورهای عضو بریکس برای عقد موافقت‌نامه‌هایی برای توسعه و نوسازی زیرساخت‌های خود مانند بنادر، راه‌آهن، فرودگاه‌ها و جاده‌های زمینی بهره‌مند شود؛ توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ایران در راستای ارتقا مسیر کریدور شمال-جنوب است که می تواند کوتاه‌ترین مسیر را برای ارتباط میان کشورهای بریکس فراهم کند.

پربیننده ترین خبرها