یک دیپلمات سابق: آمریکا با طراحی کودتای نوژه بدنبال بمباران بیت امام و مراکز مهم بود

شنبه 4 شهريور 1402 - 17:25

یک دیپلمات سابق ایرانی گفت: در اوایل انقلاب پس از تأسیس نهادهای خدماتی و امنیتی جمهوری اسلامی، آمریکا به طراحی کودتای مذبوحانه "نوژه" یا "نقاب" مبادرت و شماری از افسران نیروی هوایی وفادار به شاه را برای اجرای آن اجیر کرد.

العالم – ایران ـ سیاسی

هادی افقهی از دیپلمات های سابق ایرانی در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: قرار بود که 30 خلبان مراکز حیاتی، استراتژیک و نظامی مانند بیت امام خمینی رحمه الله علیه در تهران، ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد کل ارتش ایران، صدا و سیما و بسیاری از مراکز مهم را بمباران کنند. اما یکی از خلبانان در آخرین لحظه به بیت امام، دولت و نیروهای امنیتی، طرح این کودتا را اطلاع داد.

افقهی از دخالت سازمان‌های اطلاعاتی بین‌المللی و عوامل داخلی به رهبری قطب زاده که محاکمه شد و به جزئیات این عملیات اعتراف نمود، ابراز تاسف کرد.

وی گفت که در زمان خنثی شدن کودتا تعدادی شهید شدند که به همین دلیل خانواده شهدا از دولت آمریکا که کودتا را طراحی کرده بود، شکایت کردند و بر اساس قوانین المللی خواستار پرداخت جریمه ای معادل 330 میلیون دلار از سوی آمریکا شدند.

به همین دلیل قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را به پرداخت جریمه ای به مبلغ 330 میلیون دلار به خاطر طراحی کودتای نوژه محکوم کرده است.

پربیننده ترین خبرها