پیشنهاد نیروهای پشتیبانی سریع سودان برای خروج از بحران

پیشنهاد نیروهای پشتیبانی سریع سودان برای خروج از بحران
دوشنبه 6 شهريور 1402 - 23:29

نیروی پشتیبانی سریع سودان اعلام کرد که از یک آتش بس بلند مدت با ارتش استقبال می کند.

العالم - آفریقا

نیروی پشتیبانی سریع سودان روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که به طرح هایی که پیشتر اعلام کرده بود، مانند طرح حکومت فدرال، انتخابات دمکراتیک و ارتش واحد پایبند است.

نیروی پشتیبانی سریع سودان در این بیانیه تاکید کرد که آماده مذاکره با ارتش سودان برای مشخص کردن نوع حکومت آینده سودان است و این موضوع نیازمند توافق برسر یک آتش بس بلند مدت، حل و فصلی سیاسی و راه حل فراگیر است که جنگ های سودان را به طور ریشه ای حل کند.

این بیانیه درحالی صادر شده است که «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش روز گذشته در نخستین سفر خود به خارج از پایتخت پس از آغاز درگیری ها، وارد پورت‌سودان شد و سپس به مصر سفر کرد.

سفیر سودان در لیبی روز یکشنبه گفته بود که «محمد حمدان دقلو» فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان مرده است.

اظهارات «ابراهیم محمد احمد» درباره مرگ محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع سودان، موجی از انتقادها و جنجال رسانه ای را به دنبال داشت.

احمد روز یکشنبه در گفت و گو با شبکه الجزیره قطر با تاکید بر اینکه این خبر موثق است، از اعلام تاریخ مرگ حمیدتی خودداری کرد.

محمد احمد به این شبکه خبری قطری گفت: این را از من داشته باش، حمیدتی مرده است... من مسوولیت این سخن را می پذیرم.

سفیر سودان در لیبی در پاسخ به این سوال که آیا این اطلاعات را از «عبدالفتاح البرهان» فرمانده ارتش دریافت کرده است یا خیر؟ گفت هیچ ارتباط و تماسی میان آنها نیست.

به گزارش ایرنا،‌درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌وگوها ثمری نداشته است.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

این درگیری‌ها که در مناطق جداگانه سودان که بیشتر آنها در خارطوم متمرکز شده، ادامه دارد و صدها غیرنظامی کشته و یا زخمی شده‌اند.

اختلافات بین عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حاکمیتی و فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو فرمانده نیروهای پشتیبانی سریع پس از امضای «توافقنامه چارچوب» برای ایجاد دوره انتقالی و انتقال قدرت به غیرنظامیان علنی شد.

پربیننده ترین خبرها