رسانه صهیونیستی: آمریکا در عربستان نیروگاه هسته‌ای می‌سازد

رسانه صهیونیستی: آمریکا در عربستان نیروگاه هسته‌ای می‌سازد
شنبه 18 شهريور 1402 - 06:19

روزنامه عبری زبان هاآرتص جمعه شب در گزارشی مدعی شد که آمریکا در حال بررسی احداث یک نیروگاه هسته‌ای با نظارت کامل خود در عربستان سعودی است.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، روزنامه هاآرتص نوشت: دولت آمریکا در حال بررسی طرحی برای ساخت تاسیسات غنی سازی اورانیوم در خاک عربستان است اما تحت نظارت و شاید کنترل از راه دور آمریکا، هرچند تاکنون مشخصات فنی دقیقی برای این ایده ارائه نکرده است.

این روزنامه در ادامه نوشته است: بایدن برای تائید توافق آمریکا و عربستان در خصوص تقاضای هسته ای به حمایت ۶۷ سناتور نیاز دارد و حزب او در حال حاضر ۵۱ کرسی در سنا دارد.

بر اساس این گزارش، مقامات کاخ سفید احتمال می‌دهند که این موضوع نیازمند تلاش‌های متقاعد کننده بزرگی در برابر گروهی از سناتورها است که با خواسته‌های عربستان سعودی به ویژه در رابطه با پرونده هسته‌ای مخالف هستند.

هاآرتص افزوده است که حتی اگر همه ۵۱ سناتور دموکرات به این طرح رای مثبت بدهند، باز هم آن نیاز به حمایت گسترده از طرف جمهوری خواهان دارد.

داشتن برنامه هسته‌ای یکی از خواسته‌های ریاض برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که از سوی رسانه‌های آمریکایی اعلام شده است.

برای عادی سازی روابط (رژیم) اسرائیل و عربستان همچنان موانع زیادی وجود دارد. عربستان سعودی در ازای عادی سازی از واشنگتن سه خواسته مبنی بر تضمین امنیتی مشابه ناتو، حمایت از توسعه برنامه انرژی هسته‌ای صلح آمیز و غیر نظامی و کاهش محدودیت در زمینه فروش تسلیحات دارد.

گمانه زنی برای توافق عربستان و (رژیم) اسرائیل درحالی است که تاکنون رژیم تل آویو با موضوع انرژی هسته‌ای صلح آمیز سعودی‌ها مخالفت کرده است.

از سوی دیگر بسیاری از مقامات بلندپایه رژیم صهیونیستی نسبت به دردسترس نبودن توافق سازش میان این رژیم و ریاض ابراز بدبینی کردند.

در همین پیوند ژنرال ایتان دانگوت هماهنگ‌کننده پیشین عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری ۱۸ مردادماه با صراحت اعتراف کرد: هرکس فکر کند عربستان بدون حل‌ و فصل مسأله فلسطین نسبت به عادی‌سازی روابط خود با (رژیم) اسرائیل اقدام خواهد کرد، متوهم است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها