هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره ارتقای سلاح‌های هسته‌ای

هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره ارتقای سلاح‌های هسته‌ای
چهارشنبه 8 شهريور 1402 - 13:37

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد: افزایش نگران‌کننده بی‌اعتمادی و تفرقه جهانی که با تلاش کشورها برای ارتقای دقت و قدرت مُخرب سلاح‌های هسته‌ای همراه است، «دستورالعملی برای نابودی» است.

العالم - آمریکا

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «آنتونیو گوترش» در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای، تاکید کرد: با وجود حدود ۱۳ هزار سلاح هسته‌ای ذخیره شده در سراسر جهان، «منع اجباری آزمایش‌های هسته‌ای به طور قانونی، گامی اساسی در تلاش‌های ما برای جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای است.»

بر پایه این گزارش، «معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای»، یک معاهده بین‌المللی است که آزمایش‌ سلاح‌های هسته‌ای و هرگونه انفجار هسته‌ای دیگر را ممنوع می‌کند. این معاهده در ۱۰ سپتامبر ۱۹۹۶ (۲۰ شهریور ۱۳۷۵) توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید و از آن زمان توسط ۱۸۶ کشور امضا و توسط ۱۷۸ کشور به تصویب رسیده است.

با این حال، این معاهده لازم‌الاجرا نشده چرا که چند کشور عضو سازمان ملل در سال ۱۹۹۶ از جمله مصر، هند، (رژیم) اسرائیل، کره شمالی، پاکستان و ایالات متحده این معاهده را امضا یا تصویب نکرده‌اند.

آندره بلوسف معاون نماینده دائم روسیه در دفتر سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین المللی در ژنو روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که آمریکا دیر یا زود کلاهک‌های هسته‌ای جدید خود را آزمایش خواهد کرد.

به تازگی آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داد که روسیه نخستین طرفی نخواهد بود که آزمایش‌های هسته‌ای را از سر می‌گیرد؛ اما اگر ایالات متحده چنین اقدامی کند، روسیه برای «پاسخ مشابه» آماده خواهد بود.

سفیر روسیه با اشاره به بمباران اتمی شهرهای «هیروشیما» و «ناکازاکی» ژاپن در پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ یادآور شد که ایالات متحده تنها کشوری است که «از سلاح هسته‌ای آن هم علیه افراد غیرنظامی» استفاده کرده است.

آمریکا، به عنوان عامل فاجعه بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و تنها استفاده کننده از سلاح هسته ای علیه انسان‌ها، با وجود ادعاهایی که درباره امنیت جهان مطرح می‌کند، خود بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت بین‌المللی محسوب می‌شود و جای خالی پرونده جنایات اتمی آن در محاکم بین المللی، حاکی از ناکارآمد بودن این محاکم در برابر جنایات ضدبشری واشنگتن است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها