اربعین؛ نوید بحش تولد تمدنی جدید

اربعین؛ نوید بحش تولد تمدنی جدید
شنبه 18 شهريور 1402 - 13:25

زائری می گفت: تصاویر ایام اربعین به گونه ای است که گویی میزبانان از سیاره دیگری آمده اند. مشاهده صحنه های های شگفت انگیز، انسانیت بی نظیر، دل های متحد، مدارا، سازماندهی خودجوش، آرامش، وفاداری، بخشش بی نهایت، رقابت در کارهای خیر، در آغوش گرفتن غریبه ها مانند خانواده، فراگیر بودن این کار در میان اقشار مختلف جامعه و دل های مشتاق، همگان را به حیرت وا می دارد.

العالم - تحلیل روز

آنچه موسم اربعین در عراق اتفاق می افتد، به هیچ وجه قابل توصیف نیست و زبان از بیان آن قاصر است.

تا انسان با چشم خود مسیر کربلا را در موسم اربعین در عراق نبیند، ابدا نمی تواند عمق مطلب را درک کند.

این در حالی است که هدف همه رسالت های آسمانی برقراری صلح، وفاق، برادری، همبستگی، عدالت، آزادی، رحمت و مساوات به صورت عملی بوده است که به صورت باور نکردنی، این مهم در این نقطه از زمین (کربلا) محقق می شود.
همین امر باعث شد یک زائر و شاهد عینی بگوید آنچه در عراق در ایام اربعین رخ می دهد فرازمینی است گویی میزبانان از سیاره دیگری آمده اند.

برای پیاده روی اربعین بیش از 22 میلیون نفر اعم از فقیر و ثروتمند، تحصیل کرده و بی سواد، پیر و جوان، زن و مرد، سالم و معلول، عراقی و غیر عراقی، شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان (مسیحی، ایزدی، صابئی)، مذهبی و سکولار که از نظر زبان، رنگ پوست، مذهب، ملیت و وطن با هم متفاوتند، در یک مسیر و به سوی یک هدف حرکت می کنند و همزمان ده ها هزار خادم شب و روز در مسیر حرم امام حسین (علیه السلام) یکسره به خدمت رسانی مشغول هستند.

عده ای سعی کردند علل پیدایش این رویداد معنوی را بررسی کنند اما دلیلی جز معجزه و بُعد غیبی برای آن نیافتند. هیچ کس نمی تواند این بُعد به ویژه کرامت امام شهید (امام حسین علیه السلام) را انکار نماید که از ماهیت قیام حسینی و ویژگی های شخصیت امام (علیه السلام) اعم از فداکاری، عزّت نفس و نفی ظلم و فساد و زیر بار ذلت نرفتن، سرچشمه می گیرد.
نکته اینجاست که این شخصیت بزرگ (امام حسین علیه‌السلام) تمام صفات نیک انسانی را یکجا به زیباترین شکل ممکن به تصویر می کشد و حال پیروان آن حضرت از ایشان الگو می گیرند. مگر می شود عاشق کسی باشی و شبیه او نشوی؟ میزبانان در خدمت رسانی به زائرانی که از نقاط مختلف دنیا آمده اند، سنگ تمام می گذارند و با این کار و با خدمت به آرمان امام حسین (علیه السلام) عرضه می دارند که: ما راه شما را ادامه می دهیم و به اصول ارزشی قیام شما پایبند هستیم.

زائران با حضور خود به همه یادآور می شوند شهدایی را که در رکاب امام حسین (علیه السلام) به شهادت رسیدند، هرگز فراموش نخواهند کرد. زائران اربعین همچنین عکس های شهدای عراقی و غیر عراقی را که در راه استقلال و حاکمیت عراق و دفاع از حرم های مطهر جانفشانی کردند، بالا بردند و تصاویری از سردار شهید قاسم سلیمانی و سردار شهید ابومهدی المهندس را در دست گرفته و در میان خیل عظیم عاشقان سرور و سالار شهیدان برافراشتند.

نکته دیگر این که نه تنها امسال، بلکه در سال های گذشته نیز بسیاری از روشنفکران و پژوهشگران به بررسی پدیده اربعین پرداختند و در برابر این رفتارهای فوق العاده انسانی و مطابق با اصول و اهداف قیام حسینی که با اراده و آگاهانه صورت می گیرد، انگشت حیرت به دهان گرفتند.

برخی از کسانی که از نزدیک پدیده اربعین را رصد می کردند، معتقدند اصلاحاتی که امام حسین (علیه السلام) برای اقامه آن در جامعه اسلامی قیام کرد، در این زیارت تجسم یافته است. آن حضرت بزرگترین اصلاح جامعه اسلامی را به عرصه ظهور رساند که شامل اصلاح جان ها، القای حیات، امید و پویایی، سوق دادن به سمت کارهای خیر اعم از صبر، عزت، سربلندی، جهاد، مقاومت، رد ظلم، مبارزه با فساد، نوع دوستی و به عرصه ظهور رساندن توانایی های خوب انسان ها در درون آنها، می باشد.

این حقیقت نویدبخش پیدایش تمدنی جدید بر اساس آموزه های الهی، ارزش های معنوی و اصول والای بشری است که کاملاً در جایگاه تضاد با تمدن غرب که مبتنی بر مادی گرایی، طمع، بخل و کجروی است، قرار می گیرد.
نکته دیگر این که سانسور خبری و سکوت رسانه‌های غربی در خصوص پدیده اربعین، به دلیل ترس از همین تمدن بی بدیل است.

پربیننده ترین خبرها