انتخاب رئیس جدید قره باغ کوهستانی و تشدید نگرانی باکو

انتخاب رئیس جدید قره باغ کوهستانی و تشدید نگرانی باکو
شنبه 18 شهريور 1402 - 19:11

شهروندان منطقه ارمنی نشین قره باغ روز شنبه رئیس جدید خود را در حالی انتخاب کردند که ترکیه و جمهوری آذربایجان به شدت به آن واکنش نشان دادند.

العالم - آسیا

منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی روز شنبه رئیس‌ جدید خود را در حالی انتخاب کرد که تنش‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان شدت گرفته است.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه»، قانونگذاران پارلمان قره باغ کوهستانی با ۲۲ رای موافق «شاموول شاهرامانیان» ۴۵ ساله را به عنوان جانشین «آراییک هاروتونیان» رهبر سابق انتخاب کردند.

جمهوری آذربایجان بلافاصله در واکنش به این انتخابات آن را اقدام بسیار تحریک آمیز و نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان خواند.

ترکیه نیز اعلام کرد: «این انتخابات نامشروع را که نقض حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان است، به رسمیت نمی شناسد.»

کمبود مواد غذایی پس از بسته شدن تنها جاده قره باغ کوهستانی به ارمنستان توسط جمهوری آذربایجان، از جمله دلایل نارضایتی ساکنان این منطقه از رئیس قبلی بود.

با وجود تلاش‌های میانجی‌گری اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه، باکو و ایروان هنوز نتوانسته‌اند به یک صلح پایدار دست یابند.

در تحولی دیگر، «نیکول پاشینیان نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان روز شنبه با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد.

نخست‌وزیر ارمنستان و وزیر امور خارجه آمریکا در این مکالمه تلفنی تشدید اوضاع را غیرقابل قبول دانسته و بر لزوم تامین صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز به تازگی گفت که حداکثر تلاش خود را برای بازگرداندن دسترسی بشردوستانه به قره باغ کوهستانی انجام می‌دهد. ماکرون در مصاحبه با روزنامه «لوپوینت» گفت فرانسه هر کاری که ممکن است انجام می‌دهد تا ارمنستان و جمهوری آذربایجان به صلح پایدار برسند.

ماکرون گفت: «دیپلماسی ما روشن است. من متاسفم و این محاصره را محکوم می‌کنم. موضوع قره باغ کوهستانی موضوعی پیچیده است. فرانسه جنگ ۲۰۲۰ را محکوم کرده و اقدامات بشردوستانه متعددی را سازماندهی کرده است. امروز ما هر کاری انجام می‌دهیم تا توافق بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان حاصل شود.»

پربیننده ترین خبرها