جمهوری آذربایجان و ارمنی‌های قره‌باغ کوهستانی از بازگشایی کریدور لاچین خبر می‌دهند

جمهوری آذربایجان و ارمنی‌های قره‌باغ کوهستانی از بازگشایی کریدور لاچین خبر می‌دهند
يکشنبه 19 شهريور 1402 - 08:32

مشاور سیاست خارجی رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت توافقی برای بازگشایی جاده‌های بین ارمنستان و آذربایجان منعقد شده است.

العالم - آسیا

به نقل از گاردین، دولت جمهوری آذربایجان و ارمنی‌های جدایی‌طلب در قره‌باغ کوهستانی توافقی را برای بازگشایی دو خط حمل و نقل مورد مناقشه از جمله یک مسیر مهم به نام کریدور لاچین منعقد کرده اند.

این اقدامات - که ابتدا توسط خبرگزاری دولتی آرمِن پرس ارمنستان گزارش و توسط جمهوری آذربایجان تایید شد - دست‌کم تا حدی به درخواست برای بازگرداندن خطوط حمل و نقل بین اراضی تحت کنترل دولت آذربایجان و قره‌باغ کوهستانی، جایی که ارمنی‌ها کنترل آن را در دهه ۱۹۹۰ به دست گرفتند، جامه عمل می‌پوشاند.

قره‌باغ در جهان به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته می‌شود، اما از زمان جنگی که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۹۰ مصادف شد، توسط جمعیت حدود ۱۲۰ هزار نفری ارمنی آن کنترل می‌شود.

جمهوری آذربایجان بخش‌های بزرگی از قره‌باغ کوهستانی را در جنگ ۲۰۲۰ بازپس گرفت و در 9 ماه گذشته با محدود کردن دسترسی به ارمنستان از طریق کریدور لاچین، فشارها را بر ارامنه تشدید کرده است.

به گزارش آرمِن پرس، مقامات قره‌باغ گفته اند «تصمیم گرفته اند اجازه دسترسی به کالاهای روسی را از طریق شهر عسکران بدهند». این شهر در منطقه قره‌باغ و در نزدیکی خط مقدم با جمهوری آذربایجان قرار دارد.

همچنین آرمن پرس خبر داد همزمان توافقی برای انتقال محموله‌های بشردوستانه توسط نیروهای حافظ صلح روسیه و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در امتداد کریدور لاچین حاصل شده است. این تصمیم به دلیل «مشکلات شدید انسانی» در منطقه محاصره شده اتخاذ شده است.

حکمت حاجی‌اف، مشاور سیاست خارجی الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، روز شنبه به رویترز گفت توافقی برای بازگشایی جاده‌های بین ارمنستان و آذربایجان منعقد شده است.

وی با تاکید بر اینکه راه ها به طور همزمان باز می‌شود، افزود یک ایست بازرسی آذربایجان در کریدور لاچین به ارمنستان باقی خواهد ماند.

جمهوری آذربایجان پیشتر ارمنستان را متهم کرده بود از این کریدور برای قاچاق سلاح استفاده می‌کند و پیشنهاد بازگشایی همزمان راه‌ها را نیز رد کرده بود.

این توافق در روزی رسانه‌ای شد که پارلمان قره‌باغ رئیس جمهور جدید جمهوری مستقل خودخوانده خود را انتخاب کرد، اقدامی که آذربایجان در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین باکو و ایروان آن را غیرقانونی خوانده است.

جمهوری آذربایجان رابطه نزدیکی با ترکیه دارد، در حالی که ارمنستان به لحاظ تاریخی از روابط نزدیکی با روسیه برخوردار بوده است. روسیه نیروهای حافظ صلح را به منطقه اعزام کرده و وعده داده است کریدور لاچین را به عنوان بخشی از توافق صلحی که به جنگ ۲۰۲۰ پایان داد، باز نگاه دارد. ارمنستان به تازگی شکایت کرده است که مسکو به تضمین‌های خود عمل نمی‌کند.

در این میان، جمهوری آذربایجان روز شنبه اعلام کرد نیروهای ارمنستان در طول شب به سوی نیروهای این کشور تیراندازی کرده اند و یگان‌های ارتش آذربایجان «اقدامات تلافی‌جویانه» را در دستور کار خود قرار داده اند. ارمنستان این حادثه را تکذیب کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها