هیئتی از رژیم صهیونیستی در نشست یونسکو در عربستان شرکت کرد

هیئتی از رژیم صهیونیستی در نشست یونسکو در عربستان شرکت کرد
دوشنبه 20 شهريور 1402 - 14:15

حضور علنی مقامات صهیونیست در عربستان به ندرت رخ می‌دهد اما دو طرف در سال‌های اخیر تماس‌هایی پنهانی داشته اند.

العالم ـ عربستان سعودی

بنابر گزارش رویترز، هیئتی از رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در نشست آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد در ریاض شرکت کرد؛ موضوعی که نشانه ای از گام های عربستان سعودی تحت فشار واشینگتن برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.
به گفته یک شاهد رویترز، سه مقام صهیونیست در صندلی‌های این رژیم در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو حضور داشتند. زمانی که خبرنگار رویترز به این مقامات نزدیک شد، آنها از اظهار نظر خودداری کردند.
یکی دیگر از مقامات صهیونیست در این خصوص گفت، این هیئت دربردارنده معاون مدیر کل سازمان‌های بین‌المللی وزارت خارجه و سفیر سازمان‌های بین‌المللی در پاریس است.
وی افزود، یک نماینده از وزارت آموزش و پرورش رژیم صهیونیستی و رئیس اداره آثار باستانی این رژیم نیز در این گردهمایی شرکت کردند.
دولت عربستان سعودی بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداد. سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و یونسکو نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.
حضور علنی مقامات صهیونیست در عربستان نادر است، اما دو طرف در سال‌های اخیر تماس‌هایی پنهانی داشته اند.
واشینگتن، متحد سنتی خود - ریاض - را برای امضای یک توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار داده است؛ موضوعی که بزرگترین پیروزی دیپلماتیک آمریکا در منطقه و پس از توافق‌های مشابه با امارات متحده عربی، بحرین و مراکش - موسوم به توافقنامه ابراهیم - محسوب خواهد شد.
اما ریاض تاکنون در برابر فشارهای آمریکا مقاومت کرده و این اقدام را به ایجاد کشور فلسطین به عنوان بخشی از راه حل دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین، همراه با دیگر خواسته‌ها موکول کرده است.

پربیننده ترین خبرها