30 سال پس از برقراری پیمان ننگین اسلو؛ اعتقاد به مقاومت کل فلسطین را دربر گرفته است

30 سال پس از برقراری پیمان ننگین اسلو؛ اعتقاد به مقاومت کل فلسطین را دربر گرفته است
سه شنبه 21 شهريور 1402 - 20:00

با گذشت 30 سال از پیمان اسلو، فلسطینی‌ها همچنان از پیامدها و عقب ماندگی های اقتصادی، سیاسی و امنیتی ناشی از این توافق رنج می‌برند.

العالمنظرکده

«ولید محمد علی» هماهنگ کننده «شبکه قادرون معا» با بیان اینکه پیمان اسلو برای مردم فلسطین فاجعه‌ای است که خطرش کمتر از فاجعه سال 1948(روز نکبت) نیست، افزود: فاجعه تأسیس رژیم صهیونیستی و فاجعه اسلو دو فاجعه اساسی است که بر سر مردم فلسطین آمده است و دلیل اصلی آن تفکرات پلید این رژیم است، دشمن اصلی ما آمریکاست که بدون آن رژیم اشغالگر وجود نخواهد داشت.

ولید تصریح کرد: ضرر اساسی ناشی از پیمان اسلو آن است که دشمن را قادر ساخت تا یهودی سازی را در کرانه باختری که مساحت آن حدود 21 درصد از سرزمین فلسطین است را گسترش دهد.

وی همچنین از از هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و آن را به نوعی حمایت از اشغالگران دانست.

جمعه التایه کارشناس مسائل رژیم صهونیستی نیز در این باره گفت: توافق اسلو فاجعه دوم برای مردم فلسطین تلقی می شود و تلاشی برای کوچک کردن مسئله فلسطین و حذف جنبه اسلامی، عربی و حتی فلسطینی آن است.

وی افزود اشخاصی که توافقنامه اسلو را نجات بخش آرمان می دانستند و فکر می کردند صلح و گفت وگو با دشمن صهیونیستی مفید است، گمان نمی‌کردند که این معاهده باعث گسترش شهرک‌سازی صهیونیستی شود. مثلا در ابتدای معاهده اسلو، تعداد شهرک نشینان صهیونیست در کرانه باختری 150 هزار نفر بود اما اکنون به یک میلیون نفر افزایش یافته است، علاوه بر آن شهرک های بزرگ، کارخانجات و دانشگاههای صهیونیستی ساخته شده که فاجعه ای برای مردم فلسطین است. از سوی دیگر هماهنگی امنیتی با دشمن اسرائیلی چیزی جز ویرانی برای مردم فلسطین و تعقیب و دستگیری رزمندگان مقاومت برای مردم فلسطین با ارمغان نیاورد و فقط باعث مصیبت برای این مردم شد.

پربیننده ترین خبرها